11.12.2024 Kolmapäev

Uuring: Eesti väikeettevõtjad ei oska end loomevarguse eest kaitsta

Patendiameti värskest uuringust selgub, et Eesti ettevõtted ei registreeri oma kaubamärke, disaine ja leiutisi, sest ei oska hinnata sellest saadavat kasu – kõige sagedamini jätavad oma loomevara kaitseta väikeettevõtted, kel sageli puudub ressurss loomevarguse korral õigusvaidlusse asuda.
Patendiameti uuringust selgub, et ettevõtjad jätavad oma kaubamärgid, disainid ja leiutised kaitseta, sest ei pea seda vajalikuks ega näe selles ettevõttele mingit kasu.
Patendiameti uuringust selgub, et ettevõtjad jätavad oma kaubamärgid, disainid ja leiutised kaitseta, sest ei pea seda vajalikuks ega näe selles ettevõttele mingit kasu. Foto: RUP

Patendiamet esitles koostöös Kantar Emoriga valminud Eesti ettevõtete loomevara-uuringut, mille eesmärk oli selgitada välja, millised ettevõtted ja miks oma kaubamärke, disaine ja leiutisi kaitsevad ning vastupidi, mis põhjusel oma loomevara kaitsmata jätavad. Küsitleti 401 ettevõtet, kellest poolel on registreeritud loomevara. 

Oma loomevaraõiguste kaitsmata jätmine võib anda raske hoobi

Uuring tõi selgelt välja, et oma loomevara kaitsevad aktiivsemalt suuremad, enam kui 50 töötajaga ettevõtted, mis moodustasid enda loomevara registreerinud ettevõtetest kaks kolmandikku. Oma kaubamärgid, disainid ja leiutised jätavad sagedamini kaitseta just väiksemad, kuni 50 töötajaga ettevõtted. Kõige väiksemad, kuni 10 töötajaga mikroettevõtted kaitsevad oma loomevara kõigest 39 protsendil juhtudel.

„Oma loomevaraõiguste kaitsmata jätmine võib anda raske hoobi just väikeettevõtetele, kel ei ole nii suurt ressurssi õigusvaidlusteks kui suurtel tegijatel. Nii võivad pisemad ettevõtted raha või teadmiste puudumise tõttu oma loomevarast ja lõpuks ka ärist ilma jääda,“ hoiatas patendiameti peadirektor Margus Viher. 

Uuringust selgub, et ettevõtjad jätavad oma kaubamärgid, disainid ja leiutised kaitseta, sest ei pea seda vajalikuks ega näe selles ettevõttele mingit kasu. Just seda nimetasid oma loomevara kaitsmata jätmise peamise põhjusena 43 protsenti ettevõtted, kel puudub registreeritud loomevara.  

Loomevara registreerimine tõstab ettevõtte väärtust

Viheri sõnul peegeldab see ettevõtjate tüüpilist mõttemustrit. „Õiguskaitse olulisusest saadakse tihti aru alles pärast halba kogemust, näiteks kui konkurent napsab ära sinu kaitsmata kaubamärgi või kopeerib su disaini. Siis on oma õiguste kaitsmine juba märksa keerukam ning riskid brändile ja toodetele kasvavad hüppeliselt,“ rõhutas Viher. 

Registreeritud loomevaraga ettevõtetest pea 90 protsenti kinnitab, et on oma kaubamärgi, disaini või leiutise kaitsmisest kasu saanud. 48 protsenti toovad peamise kasuna välja, et kaitstud loomevara on andnud ettevõttele suurema turvalisuse turul tegutseda ning vähendanud riski, et konkurendid ettevõtte tooteid ja teenuseid kopeerivad. 

Oma loomevara registreerinud väikeettevõtete seas on keskmisest rohkem neid, kes leiavad, et loomevara registreerimine tõstab ettevõtte väärtust ja suurendab võimalust leida rahastust. Väikeettevõtjad kinnitavad, et loomevara registreerimine on aidanud neil ka edendada koostööd partneritega. Ühe põhjusena tuuakse seega välja ka vajadust registreerida oma loomevara koostöökokkulepetest tulenevalt.

Loomevara omavatest ettevõtetest on 96 protsenti oma kaubamärgi registreerinud, 17 protsendil juhtudest on registreeritud disainilahendus ja 11 protsendil leiutis.

Küsi nõu!

  Esita küsimus

Saada vihje

Hea lugeja, meie eesmärk on teha just sellist ajakirja, nagu sulle meeldib. Pane kirja soovitud teemad ning dokumendivormid, mida tahaksid siit leida. Tehkem koostööd!
430824810 430800019636154 7356040320163199917 n255