Samas tuleb kindlasti rõhutada asjaolu, et tegemist on siiski vaid
juhendiga ning nagu on ka Andmekaitse Inspektsioon öelnud: „Lõpliku sõna
õigusnormi tõlgendamisel ütleb kohus.“ Seega tuleks tööl suuresti
lähtuda konkreetsest situatsioonist ja hea usu põhimõttest ning kasutada
loogilist mõtlemist.
Juba töövestluste ajal tuleb jälgida, mis andmeid tohib töökohale
kandideerivalt isikult küsida, mil viisil andmeid koguda ning säilitada.
Teemad, mis on leidnud selgitamist juhendis on andmete töötlemine enne
töösuhte algust, andmete töötlemine töösuhte ajal ning andmete
säilitamine ja avaldamine. Andmekaitse Inspektsioon (edaspidi AKI)
juhendis on öeldud, et „üldiseks aluseks andmete töötlemiseks on
kandidaadi nõusolek“, ehkki samuti on rõhutatud tööandja õigustatud huvi
konkreetse informatsiooni vastu, st igasuguse teabe küsimine ei pruugi
olla vajalik antud töökohale kandideerimiseks (nt eraelu kohta, mis ei
ole seotud sobivusega sellele töökohale). Samuti info kandidaadi
tervisliku olukorra kohta, muuhulgas alkoholi või narkosõltuvuse osas.
Teatud töökohtadel, õpetajad, tervishoiutöötajad, toitu käitlevad
töötajad, on tervisetõendi küsimine seadusega reguleeritud ja sellega
õigustatud, samas sõltuvuse kohta tõendi küsimist tuleks hinnata
kriitiliselt ning sõltuvalt töö iseloomust, kus joobeseisund võib kaasa
tuua ohtlikku olukorra.
Avalikest allikatest (meedia, internet) kandidaadi kohta info kogumine
on AKI seisukohalt lubatud, kui teabe kogumisest on teavitatud
kandidaati, antud talle võimalus kogutud andmetega tutvuda, vajadusel
leitud infot selgitada, täiendada ning nõuda andmete kogumise
lõpetamist. Samuti on AKI kahtluse alla seadnud testide kasutamise
värbamisprotsessis – mitmete erinevate testide (isiksuseomadusete, IQ
testide) kasutamine on töölevõtmisel laialt levinud praktika ning
peetakse üldiselt kõige erapooletumaks viisiks kandidaadi hindamisel.
AKI arvates on taoliste testide kasutamisel aga oht saada teavet
kandidaadi delikaatsete isikuandmete (nt usuliste, poliitiliste
veendumuste) kohta. Testide asemel mõnda muud moodust ei ole aga AKI
välja pakkunud ning on soovitanud lihtsalt lähtuda konkreetsest
ametikohast ja analüüsida, kas taoline test on parim võimalus teabe
saamiseks.
Töösuhte ajal on töötajatelt andmete küsimine sageli õigustatud –
näiteks andmed laste kohta lastega seotud puhkuste andmiseks,
arveldusarve numbrit, kuhu kanda töötasu - või siis tööandjad tunnevad,
et on õigustatud – nt juhul, töötaja küsib töölt vaba aega arstil,
notaris, matusel käimiseks vms põhjusel ning tööandja on kohustatud
mõistlikul hulgal seda vaba aega andma. AKI seisukoht taolise isiklikul
põhjusel võetava vaba aja võtmisel on, et töötajalt ei ole õigustatud
arstitõendi vms küsimine, võib aga küsida üldisemalt, et mis põhjusel
ära on vaja käia, ilma täpsustuseta, millisel arstil või kelle matusel.
Täpsema info küsimine töötajatelt on tinginud muuhulgas asjaolu, et
praktikas on kerkinud probleemiks olukorrad, kus isik kasutab
haiguslehte näiteks selleks, et saada puhkust/käia puhkusreisil ajal,
mida tööandja talle ei võimaldanud. Kui tööandjal on kahtlus, et töötaja
kasutab haiguslehte mittesihipäraselt, võib ta pöörduda haigekassasse
asjaolude kontrollimiseks ning AKI on seisukohal, et kontrolli
läbiviimise tulemuste kohta on tööandjal õigus teada saada, kas
töövõimetuslehe väljaandmine oli põhjendatud või mitte või kas tuvastati
hüvitise maksmisest keeldumise alus. Eesti Haigekassa võib väljastada
tööandjale konkreetse töötaja töövõimetuslehega seotud andmeid, sest
tööandja töötleb töövõimetuslehega seonduvaid isikuandmeid seadusega
ettenähtud ülesande täitmiseks.
Tööandja õigust kontrollida töötaja tööd tööajal piirab muuhulgas
kohustus austada töötaja privaatsust ja viia läbi kontrolli viisil, mis
ei riku töötaja põhiõigusi - õigus sõnumisaladusele, õigus eraelu
puutumatusele, õigus vabale eneseteostusele ja õigus
väljendusvabadusele. Näiteks töötaja e-kirjade lugemine võib riivata
õigust eraelu puutumatusele ja sõnumisaladusele. Eestis on aga
tavapärane praktika, et oma töö e-posti (nt
See e-posti aadress on spämmirobotite eest kaitstud. Selle nägemiseks peab su veebilehitsejas olema JavaSkript sisse lülitatud.) kasutatakse ka eravestlusteks, riigi ja
kohalike omavalitsuste ametkondadega suhtlemiseks. Ehkki töötajal ei ole
mingit üldist õigust töö e-posti isiklikul eesmärgil kasutada, on
eeldatav õiguspärane ootus privaatsusele, seda aga seni, kuni ei ole
kehtestatud vastupidiseid reegleid, nt arvuti kasutamise eeskirjadega
või sisekorraeeskirjadega keelata e-posti kasutamine isiklikeks
kirjavahetusteks, täpsustustega, kes ja millistel tingimustel võib
töötaja äraolekul e-posti avada ja vajalikku kirja otsida. Ehkki AKI on
seisukohal, et kuna töötaja e-postist vajaliku kirja otsimisel on suur
oht sattuda infole, mis võib olla eraelu puudutav, siis „tuleb reeglite
koostamisel selgelt määratleda andmete töötlemise eesmärgid, kontrollida
valitud meetme proportsionaalsust ja lähtuda minimaalsuse ning
läbipaistvuse nõudest“. Konkurentsikeelu või konfidentsiaalsuskohustuse
rikkumise tuvastamiseks e-kirjade saatmise/saamise kohta ja nende sisu
tohib vaadata AKI sõnul vaid siis, kui selline töötlemise tuleneb
lepingust või kui töötaja annab selleks eraldi nõusoleku. Kuidas aga
saada nõusolek e-kirjade lugemiseks töötajalt, kes on konfidentsiaalset
infot edastanud, seda juhendis ei täpsustata.
Nii nagu e-kirjade lugemine tööandja poolt peab olema sisemiste
reeglitega täpselt paika pandud, peab olema reguleeritud ka
valvekaamerate kasutamine töökohtadel – olulisemaks peab AKI seal juures
töötajate teavitamist valvekaamera kasutamise eesmärgist, kas ja
milliste töökohustuste rikkumiste menetlemiseks jälgimisseadmete
salvestisi võidakse kasutada, jälgitav aeg, ala, kogutud andmete
töötleja. Jälgida ei tohi ruume, mis ei ole mõeldud tööülesannete
täitmiseks – puhkeruumid, riietus-, duširuumid, tualett.
Igasuguste andmete kogumisel on oluline teada ka kaua neid säilitama
peaks, tohib ning kellele näidata. Mõningal juhul tuleb andmete
säilitamise tähtaeg seadustest – raamatupidamise dokumentide säilitamine
7 aastat, töölepingu säilitamine 10 aastat peale töösuhte lõppu,
tööõnnetuse ja kutsehaiguse uurimise andmete säilitamine 55 aastat.
Nende andmete kohta aga, kus seaduses konkreetselt ei ole öeldud
säilitamise tähtaega, ütleb AKI, et andmed tuleb hävitada koheselt, kui
need enam eesmärkide saavutamiseks vajalikud ei ole. Samas, kui ka
andmete kogumise eesmärk on saavutatud, siis teatud juhtudel tuleb
andmeid hoida vaidluste lahendamise tarbeks ehk kuni nõude aegumiseni.
Andmete kogumisel tuleb jälgida, et need ei satuks kõrvaliste isikute
kätte, ei ole õigustatud ettevõtte töötajate ligipääs teiste töötajate
andmetele või nt raamatupidajal ei ole vaja ligipääsu kõigile
personaliandmetele. Andmeid avaldada (st teha kättesaadavaks
ettevõttevälistele isikutele) võib aga töötaja nõusolekul või seadusest
sätestatud alustel või edastamine volitatud töötlejale (nt
raamatupidamiseks, töötervishoiuks vms) ning töötajal on õigus teada,
kellele tema isikuandmed on edastatud.
Kahtlemata on Andmekaitse Inspektsioon teinud juhendi koostamisel ära
suure töö, kaardistades teemat, mille kohta praktiliselt puudub
kohtupraktika ning seetõttu ka selgus, kuidas seadusi rakendada. Ehkki
juhendi koostamisse oli kaasatud mitmeid eksperte ja sotsiaalpartnereid,
muu hulgas ka Kaubanduskoda, on tegemist suures osas ikkagi Andmekaitse
Inspektsiooni seisukohtadega seaduste tõlgendamisel. Täpsemalt saab AKI
juhendiga tutvuda nende veebilehel http://www.aki.ee
poliitikakujundamise- ja õigusosakonna jurist,
Eesti Kaubandus-Tööstuskoda,
koda.ee