Koolijuhtide töölepingud muutuvad tähtajaliseks
Haridusjuhtimise ja õpetajapoliitika valdkonna juht Heidi Uustalu sõnas, et muudatus .on vajalik juhtimiskvaliteedi ühtlustamiseks Eesti koolides. “Kõikidele õpilastele peab olema kättesaadav võimetele ja vajadustele vastav heal tasemel haridus. Õpetajatele peame tagama töö tegemiseks võimalikult motiveeriva keskkonna, mis innustaks õpetajaid parimal moel õppetöösse panustama ning vähendaks õpetajate töölt lahkumist," rääkis Uustalu.
Ta lisas, et juhtimise kvaliteedist sõltub koolis pakutava hariduse kvaliteet ning koolijuhi roll on siin kriitilise tähtsusega.
Muudatuste jõustumisel täidetakse õppeasutuste direktorite ametikohad avalike konkursside kaudu, et koolijuhi ametikohti täidaksid alati kõige pädevamad juhid. Komisjoni hakkab kuuluma Eesti Koolijuhtide Ühenduse esindaja ja eeskujuks võetakse avaliku teenistuse tippjuhtide värbamis kord. Võitjaga sõlmitakse tööleping, mille tähtaeg on viis aastat.
Koolijuhtide pädevuste ja töö järjepidevaks hindamiseks ja arengu toetamiseks võetakse kasutusele koolijuhtide kompetentsimudel, mis töötati välja koos erasektoriga. Mudeli järgi saab koolijuht oma tööle tagasisidet igal aastal arenguvestlusel ja enne töölepingu tähtaja möödumist tuleb läbida atesteerimine. Esimese ametiaja lõpus läbitud atesteerimise järel võib koolipidaja sõlmida uue tähtajalise töölepingu ilma avalikku konkurssi korraldamata. Mudeli rakendamist hakkab vedama Eesti Koolijuhtide Ühendus.
Tähtajaline töösuhe koos arenguvestluste ning atesteerimissüsteemiga loob haridusvaldkonnale heade juhtimisoskustega inimeste reservi. Tähtajaliste töölepingute sõlmimisega kaasnevat ebakindlust vähendab võimalus leida rakendust ka muude organisatsioonide tippspetsialistide või -juhtidena. Samuti soodustab tähtajaline töösuhe koolijuhtide liikumist.
Haridusjuhi kompetentsi- ja karjäärimudeli ettepanekuteks oli moodustatud töörühm, kuhu kuulusid nii ministeeriumi, partnerite kui ülikoolide esindajad. Tallinna Ülikooli Haridusteaduste instituudi haridusjuhtimise akadeemia eestvedamisel töötatakse järgmiseks välja terviklikku haridusjuhtide arengu toetamise ja hindamise raamistik.
Seaduseelnõu esmane versioon on planeeritud valmima selle aasta jooksul ning jõustumine on kavandatud 2026. aastaks.
Eelnõu on esitatud kooskõlastamiseks riigikantseleile, ministeeriumidele ning Eesti Linnade ja Valdade Liidule. Samuti oodatakse eelnõu kohta arvamust Eesti Koolijuhtide Ühenduselt, Eesti Vabade Waldorfkoolide ja -lasteaedade Ühenduselt, Eesti Eraüldhariduskoolide Ühenduselt, Eesti Õpilasesinduste Liidult, Eesti Kristlike Erakoolide Liidult, Eesti Lastevanemate Liidult, Eesti Õpetajate Liidult, Eesti Õpetajate Ühenduste Koostöökojalt, Eesti Haridustöötajate Liidult, Eesti Lastekaitse Liidult, Tallinna Ülikoolilt ja Tartu Ülikoolilt. Tagasiside esitamise tähtaeg on 31. august.