Soome Tööandjate Keskliidu (Confederation of Finnish Industries) esindaja Mika Tuuliainen rääkis Tööandjate Keskliidu Ärikohtingul sellest, millised on digitaliseerimise ja sellest tuleneva paindlikkuse osas tingimused Soomes, kus digiteemadega tegelevad ettevõtted on koondunud projekti Digital Game Changers.
Eeltingimused suurepärased, kuid palju on ka arenguruumi
Tuuliainen märkis, et eeltingimused on Soomes ettevõtetele suurepärased, kuid protsessid digitaliseerimise ja andmete võimaluste maksimaalseks kasutamiseks on neil alles pooleli: kõigil ettevõtetel on tänaseks olemas internetiühendus, üldiselt töötab 81% töötajatest internetiühendusega protsessoriga. Neid organisatsioone, kus kõik töötavad internetiühendusega arvutiga või nutitelefoniga, on tänaseks 60%. Oluliselt on kasvanud ka pilveteenuste kasutus – kui 2014. aastal kasutas pilveteenuseid 51% ettevõtetest, siis kahel viimasel aastal on see kasvanud 75%-ni. Väiksem on osakaal nende ettevõtete seas, kes müüb oma tooteid või teenuseid veebis (23%), samuti suurandmete kasutamine (22%). Veel vähem levinud trendid on robotite kasutamine (10% ettevõtetest) ning 3D printimine (7% ettevõtetest). Nimetatud statistikast võib järeldada, et tehtud on küll suur arenguhüpe, kuid täielik potentsiaal digitaliseerimiseks ei ole täna kasutatud – suurettevõtetes kasutab digiandmeid 1/5, väikeettevõtetes on see osakaal veelgi väiksem.
Suurim murekoht on puudujäägid pädevuses ja pidev ümberõppe vajadus
2019. aastal küsitles Soome Tööandjate Keskliit 150 ettevõtet, kaardistamaks digitaalset pädevust Soome ettevõtetes. Uuringust selgus, et 65% ettevõtetest töötab digitaliseerimise võimalustega strateegilisel tasandil ning 46% ettevõtte töötajatest arvavad, et juhtkond mõistab suurepäraselt või hästi seda, mida see ärile pakub. Teemat peetakse ka väga oluliseks tänasel ärimaastikul – 72% ettevõtetest leidis, et digitaalse pädevuse puudumine raskendab oluliselt uusi ärivõimalusi ning koguni 89% leidis seda, et see loob üha suuremat vajadust uute oskuste järele. Saadud andmetest järeldus, et suurimaks takistuseks on digitaalsete oskuste puudumine, samuti töötajate pidev täiend- ja ümberõppe vajadus. See omakorda loob vajaduse pöörata riigi tasandil tähelepanu inimeste digioskuste arendamisele. Vastasel juhul ei saa ka tööandjad pakkuda töösuhetes piisavalt paindlikkust.
7 eesmärki ja muudatust, liikumaks paindlikuma töökorralduse poole
Uuringust saadud info põhjal seati enda jaoks peamisteks prioriteetideks 7 eesmärki ja muudatust, mille suunas tuleb liikuda: digitaalsete teenuste suurem kasutamine kõigis vanuserühmades ja paljudes eluvaldkondades; muuta veelgi sujuvamaks kliendikogemust; liikuda säästvamate väärtuste suunas, arendada tervisemeelset ostlemist ja kohalikku eluviisi ning arendada edasi ja propageerida hübriidseid kohtumisvorme. Seda kõike ikka selleks, et paindlikkus tänastes töösuhetes oleks uus ja püsima jääv normaalsus.
Soomes loodud ühisprojekt Digital Game Changers käivitati koroonaviiruse kriisi ajal eesmärgiga leida vahendid ja ressurse, et aidata Soome ettevõtetel turul ümber orienteeruda. Algatusega on liitunud 20 ettevõtet, kes kaardistavad ühiselt klientide vajaduse, juhtimise, tehnoloogia ja töötamise uued suundumused ning püüavad leida viise, kuidas Soome uues olukorras edukalt toime tuleks. Töörühm pani aluse ka 5G läbimurdeks vajalikele ökosüsteemidele ning otsib lahendusi andmemajanduse ärimudelitele ja partnerlustele. Soome Tööandjate Keskliidu juhitavas projektis osalevad teiste hulgas Cargotec, DB Schenker, Fortum, Konecranes, Nokia, Telia ja VTT.