Esmalt tuleks hinnata, millised tööd on mahuga seotud ning seejärel
juba vaadata kui palju perioodil teenuste/tootmise maht kasvab ning
mitut inimest selleks täiendavalt vaja on. Meeles tuleb pidada seda, et
alati ei tähenda 30% teenuste/toodete mahu kasv, et automaatselt
vajatakse 30% rohkem tööjõudu.
Reegel on, et tuleb mõelda läbi võimalikud stsenaariumid ning iga
stsenaariumi kohta määrata vajaminev töötajate arv. Personali
planeerimisel tuleks võtta aluseks stsenaariumite läbimängimisel saadud
kõige väiksem vajaminev töötajate arv ning seejärel määratleda
tegevuskavad, kuidas leida vajaminevad töötajad, kui rakendub mõni
teine stsenaarium. Näiteks oletame, et jõulumüük suurendab tööjõu
vajadust ning Nüüd mängides läbi erinevaid arenguid saame, et ühe
stsenaariumi korral vajaksime 30 lisatöötajat, teise stsenaariumi
korral 22 lisatöötajat ning teame varasemast kogemusest, et meil pole
kunagi läinud vaja rohkem kui 44 lisatöötajat. Sellises olukorras ei
ole mõistlik võtta kolme stsenaariumi keskmine ja leida, et peaksime
hankima 48 lisatöötajat. Kui lähtuksime keskmisest, siis mida teeme kui
rakendub stsenaarium mille kohaselt vajame vaid 22 töötajat? Õige oleks
värvata 22 töötajat, sest hoolimata sellest, milline stsenaarium
rakendub, vajame 22 töötajat. Lisaks peaksime mõtlema välja lahendused,
millistest kanalitest leida vajaminevad töötajad kui rakendub mõni
teine stsenaarium.
Kasutada võib näiteks ka projektipõhist planeerimist. See sobib eriti
olukorda, kui korraga on rakendumas mitu projekti. Ka siis ei tea
täpselt, milline projekt töösse läheb ja milline mitte, kuid personali
planeerida justkui juba tuleks. Sellisel juhul kasutatakse võtet, et
määratletakse ära vajaminev töötajate arv, kui projekt oleks töös ning
sinna juurde iga projekti töösse minemise tõenäosus. Kaks eeltoodud
näitajat korrutatakse omavahel ning saadav number näitab, mitu töötajat
peaks meil olema olemas projekti rakendamise hetkeks. Seejärel jällegi
määratleda ära võimalused hankida operatiivselt lisatööjõudu.
Näide: Meil on tegu ettevõttega, kes korraldab üritusi ning on teinud 3
pakkumist tootetutvustuste läbiviimiseks ning vajab seega iga projekti
jaoks teatud arvu tootetutvustajaid. Pakkumised on küll tehtud, kuid
puudub 100% garantii, et projekt töösse läheb. Oma varasema kogemuse
pealt saab ettevõte öelda, mis on iga projekti töösse minemise
tõenäosus ja kui palju töötajaid oleks sel puhul vaja.
Oletame, et:
- projekti nr 1 tõenäosus on 0,8 ning vajaminev töötajate arv 12. Projekti alguseks peaks meil vaja olema seega 9 tootetutvustajat
- projekti nr 2 tõenäosus on 0,6 ning töötajate arv 21 ja seega projektiga alustamiseks on vaja 13 inimest.
- projekti number 3 tõenäosus 0,5 ning töötajate arv 18 ning seega projektiga alustamiseks vaja 9 inimest.
Selline teadmine aitab meil hoida personalikulud kontrolli all ja me ei pea tegelema personali liiasusest tulenevate kulude ja muude probleemidega.
Operatiivse planeerimise puhul on abi ka lihtsakoelisest personalistatistikast. Haiguspäevade % tööpäevadest, voolavuse %, puhkusepäevade % aitavad prognoosida mitu töötajat meil juba puhtalt eeltoodud põhjustel töölt eemale jääb. Kui eeltoodud näitajaid aastast aastasse koguda, siis saab nende põhjal joonistada trende ja kui keskkond oluliselt ei muutu, siis tulemuste põhjal tööjõu kaoks valmistuda.
Personaliplaanide koostamisel tuleb kindlasti arvestada värbamisele ja väljaõppele kuluva ajaga. Seega on väga mõistlik säilitada pikaajalisi kontakte näiteks praktikantidega ja eelnevatel perioodidel töötanud hooajatöötajatega, sest neid ei ole vaja hakata enam algusest õpetama, vaid saab kiirelt viia kurssi vahepeal toimunud muudatustega (kui neid on). Kui sellist reservi ei ole loodud, siis tuleks sellele algus panna nüüd algava hooajaga.