Täna alanud palgakokkuleppe kõnelused ametiühingu ja Autoettevõtete Liidu vahel seisavad praegu selle taga, et vastupidiselt tegelikule turuseisukorrale näitab ametlik statistika, et palgad bussivedudel langevad, rääkis ETTA juht Jaan-Hendrik Toomel BNS-ile. "Tegelikkuses on palgad ettevõtetes tõusnud," ütles ta.
Praegu on nii ETTA kui Autoettevõtete Liit jõudnud põhimõttelisele arusaamisele, et bussijuhtide palgad võiksid tulevast aastast tõusta, kuid ettevõtetele teeb muret see, et palgaindeks, millega korrigeeritakse riigihangetel sõlmitud lepinguid, ei ole objektiivne.
"Kui riigihangetel sõlmitakse lepingud viieks kuni kaheksaks aastaks, siis peab bussiettevõtetel olema teatav kindlustunne, et lepingute maksumust korrigeeritaks objektiivselt vastavalt kütuse- ja palgaindeksi tõusudele või langustele," selgitas Autoettevõtete Liidu juht Villem Tori BNS-ile.
"Majandus- ja Kommunikatsiooniministeerium peaks kindlasti selles osas tegutsema ning leidma viisi, kuidas tuvastada objektiivsed sisendid," märkis Tori, kelle sõnul ei tohiks ühistranspordi palgaindeksi arvutamisel arvestada näiteks juhuvedudega tegelevate ettevõtete palkasid.
Lisaks Statistikaameti kogutavale statistikale kogub ka Maanteeamet iseseisvalt statistikat ühistranspordi kohta, kaasa arvatud palkade kohta. Nii ametiühingu kui Autoettevõtete Liidu juhtide sõnul on Maanteeameti andmed selles osas palju täpsemad ning osapooled sooviksid, et palgaindeksit hakataks arvutama Maanteeameti andmete järgi.
Maanteameti ühistranspordi osakonna juhataja Ingmar Roos ütles BNS-ile, et ametil on küll andmed kulukomponentide kohta kilometraaži suhtes, aga see ei näita veel palgakulu muutust. "Kulutused erinevad siin maakonniti, sest palju oleneb liinivõrgu efektiivsusest," selgitas Roos.
Oktoobri alguses kutsutakse tekkinud probleemide lahendamiseks kokku ka ümarlaud, kus lisaks tööandjatele ja ametiühingule osaleksid ka ministeeriumi ning ametite esindajad, rääkis Toomel.