03.11.2016 Neljapäev

Kuidas otsustajatele ideid müüa

Küllap oleme kõik rohkem kui küll lugenud nõuandeid, kuidas mõjutada oma meeskonnakaaslasi, oma alluvaid. Vähem on aga kirjutatud sellest, mis mõnikord töötaja ja juhi ning organisatsiooni tuleviku jaoks ehk olulisemgi – kuidas mõjutada oma juhti. Kuidas suunata otsustajaid tegema otsuseid sinule (ja sinu meeskonnale) soodsamas suunas, kirjutab oma blogis koolitaja Raimo Ülavere.

Raimo Ülavere, koolitaja
Raimo Ülavere, koolitaja Foto: Raimo Ülavere

Niisiis, maailma nr 1 juhtide coachi Marshall Goldsmithi abiga 11 nõuannet, kuidas oma ideed ülespoole müüa.

1. Tee rahu olulise faktiga

Iga meie elu mõjutav otsus tehakse inimese poolt, kellel on selle jaoks olemas võim. Fakt. See ei ole sama, mis “kõige targem”, “kõige nutikam” või “kõige parem” inimene. Kui juhil on võim teha teatud otsuseid, siis… lepi sellega. Ja ära virise.

2. Sa oled müügiinimene

Kui sa esitled oma ideed otsustajatele, siis teadvusta, et sinu töö on müüa. Ent otsustajate töö pole ostmine. Mitmeski mõttes on idee müük nagu kliendile toote müümine – ostmine pole kohustuslik, ent teisalt on sinu vastutus ja töö saada tulemust. Ja klientide, vabandust, otsustajate, süüdistamine mitteostmises pole siinkohal kohane.

3. Keskendu suuremale kasule

Ideed müües keskendu suuremale kasule, otsustajate vajadustele, mitte aga enda eesmärkidele. Tulemuslik müügiinimene ei ütleks ju kunagi kliendile: sa pead ostma seepärast, et ma pean oma eesmärgi täis saama…

4. Sea sihiks suured võidud

Otsustajate laud on tavaliselt lookas erinevate teemade all ja aeg nendega tegelemiseks limiteeritud. Seega pole ka mõtet trügida otsustaja lauale veel ühe teemaga, millel tegelikult suure pildi mõttes liiga palju mõju pole. Hoia otsustaja tähelepanu ja aega olulisemate teemade jaoks.

5. Näita ka idee puudusi

Selle asemel et müüa ainult tugevusi, too välja ka idee võimalikke riske ning puudusi. See suurendab oluliselt sinu ettepaneku usaldusväärsust, tekib tunne “sa oled selle asja korralikult läbi mõelnud”.

6. Ära jäta eetikat tähelepanuta

Esita otsustajatele ette ka teemasid, mis viitavad võimalikele väärtuste, eetika rikkumistele. Loodetavasti ei palu otsustajad sul kunagi teha asju, mis läheksid vastuollu eetikaga. Ent kui seda tehakse – tee suu lahti.

7. Ka otsustajad on inimesed

Teadvusta endale fakti – ka otsustajad on inimesed. Veel kusagil pole täheldatud fenomeni, et mida ülespoole inimene hierarhias liigub, mida rohkem võimu saab, seda rohkem saab tema kohta öelda: nutikas, tark jne. Ka otsustajad eksivad. Mõistlik on keskenduda nende aitamisele, mitte hukkamõistmisele.

8. Kohtle otsustajaid austusega

Mõistagi, nn ülemuse kingade lakkumisest tuleb hoiduda. Ent teisalt on sama oluline hoiduda ka vastupidisest käitumisest – otsustajate mitte austamisest. Üllatavalt suur hulk keskjuhte tegeleb organisatsiooni, ülemuse kirumisega. Kas see aitab organisatsiooni paremaks teha? Kas see aitab paremini kliente teenindada? Kas see aitab inimest, kellest me räägime? Ja… kas see aitab mind minu ideed paremini müüa? Kui vastus küsimustele on “ei”, siis… tead küll, mida mitte teha.

9. Toeta lõplikku otsust

Jah, otsus on tehtud. Jah, see pole päris see, mida sa lootsid ja ootasid. Ent “nemad seal otsustasid ja käskisid mul teile öelda” käitumine loob sinust kuvandi kui “sõnumitoojast”, mitte liidrist. Seda nii juhi kui alluvate poolt vaadates.

10. Taotle positiivset muutust

Idee müügi eesmärk ei peaks olema “mul on õigus” või “mina võitsin”. Idee müügi eesmärk võiks olla positiivne muutus organisatsiooni jaoks.

11. Keskendu tulevikule

Keskendu idee müümisel tulevikule. Ja lase lahti minevikust. Kui asju on minevikus valesti tehtud, kui halvad on asjad praegu… Sellest on küll tore rääkida ning mugav kiruda, ent see ei aita kuidagi edasi. Virisejatelt ideid üldiselt ei osteta.

Küsi nõu!

  Esita küsimus

Saada vihje

Hea lugeja, meie eesmärk on teha just sellist ajakirja, nagu sulle meeldib. Pane kirja soovitud teemad ning dokumendivormid, mida tahaksid siit leida. Tehkem koostööd!
430824810 430800019636154 7356040320163199917 n255