Mõelge, millist märki soovite kaitsta
Kuigi kaubamärgina on võimalik registreerida nii heli, 3D-kujutist, liikumist, mustrit või värvi, siis enamasti on ettevõtjatele kõige suuremaks abiks sõna- või kujutismärgi (logo) või nende kombinatsiooni (logo koos tekstiga) registreerimine.Sõnamärk annab tihti kõige laialdasema ja kindlama kaitse, kuid igasugust käibes olevat sõna ei saa kaubamärgiga kaitsta. Sõnal ei pea üldse tähendust olema, kuid tarbija peaks suutma seda seostada just kindla toote või teenusega. Sõnal peab olema oluline eristusvõime, võib ka öelda, et sõna peab olema omandanud uue tähenduse seoses kaupade ja/või teenustega.
Logo võib selle eristusvõime tõttu olla küll lihtsam registreerida. Kui ettevõte tahab aga teatud aja möödudes logo värskendada või muuta, tuleb iga kord registreerida uus kaubamärk.
Uurige juba registreeritud kaubamärke
Kui olete otsustanud näiteks sõna- või kujutismärgi kasuks, tasub teha ka põhjalik uurimistöö veendumaks, et soovitud kaubamärk ei ole juba kasutusel. Kasutage selleks ametlikke kaubamärgi andmebaase, et kontrollida sarnaste kaubamärkide olemasolu. Eestis registreeritud kaubamärgid leiab Patendiameti andmebaasist ja Euroopa Liidus ning mujal registreeritud märgid on leitavad Euroopa Liidu Intellektuaalomandi Ameti (EUIPO) hallatavas andmebaasis.Määratlege kaubamärgi kasutusala
Analüüsige, milliseid kaupu ja/või teenuseid soovite kaubamärgiga kaitsta. Kaubamärgi omanik saab õiguskaitse taotlusse märgitud kaupade ja teenuste ulatuses. Kaubad ja teenused on jagatud klassidesse rahvusvahelise süsteemi järgi, mida nimetatakse Nizza klassifikatsiooniks ja mis koosneb 45 klassist. Kaubad on klassidesse jagatud peamiselt otstarbe, funktsiooni või materjali, teenuse tegevusala või eesmärgi järgi.Mõelge ka, milliseid kaupu või teenuseid võite soovida tulevikus selle märgi all pakkuda. Muidugi ei tasu hulluks minna ja kõigele võimalikule kaitset taotleda, kuid pisut tasub ette mõelda, sest samale märgile enam tulevikus klasse lisada ei saa (tuleb märk soovitud klassides uuesti registreerida ja maksta suuremaid lõive).
Kaubamärgi registreerimine Eestis
Kaubamärgi õiguskaitse on territoriaalne. Kaubamärgi taotluse esitamisega Eesti Patendiametile hakkab kaubamärk registreerimise korral kehtima ainult Eestis.Kaubamärgitaotluse esitamise lõiv on 145 eurot ühe klassi puhul, st kui kõik kaubad või teenused, mida kaubamärgiga tähistatakse, mahuvad ühte klassi. Kui tekib vajadus lisada taotlusesse teisi klasse, siis iga lisatud klassi eest tuleb tasuda 45 eurot.
Kaubamärgi registreerimine Euroopa Liidus
Euroopa Liidu kaubamärgisüsteemi abil saab taotleda kaubamärgile õiguskaitset kogu Euroopa Liidus tervikuna, mis tähendab, et õiguskaitse hakkab kehtima muuhulgas Eesti territooriumil. Euroopa Liidu laienemise korral laieneb kaubamärgi õiguskaitse automaatselt uutesse liikmesriikidesse.Kaubamärgi registreerimise taotlus tuleb esitada Euroopa Liidu Intellektuaalomandi Ametile (EUIPO). Taotluslõivu suurus oleneb taotluses esitatud kauba- ja teenusklasside arvust (alates 850 eurost).
Kaubamärgi registreerimine väljaspool Euroopa Liitu
Kui soovite kaubamärgi kehtivust laiendada ka muudesse riikidesse (nt USA, ÜK, Hiina, jt), tuleb alustada siiski taotluse esitamisest kas Eestis või EL-is vastavalt Patendiametile või EUIPO-le. Sellest saab nn baastaotlus või -registreering.Seejärel saab Maailma Intellektuaalomandi Organisatsiooni veebikeskkonnas Madrid eFiling panna kokku taotluse rahvusvahelise kaitse saamiseks.
Kaubamärgi kaitse laiendamise lõivud olenevad oluliselt riikidest, kuhu märki laiendada soovitakse. Abiks on lõivukalkuaator.
Kaubamärgi kehtivuse pikendamine
Kaubamärgi õiguskaitse kehtib nii Eestis, Euroopa Liidus kui ka mujal registreerimise korral 10 aastat, kusjuures saab kehtivust lõivu tasumise korral kümne aasta kaupa pikendada. Kehtivustähtaega pidevalt pikendades võib kaubamärgi õiguskaitse kehtida piiramatu aja jooksul.Konsulteerige eksperdiga Eksperdid aitavad teil valida tugeva ja kaitstava kaubamärgi ning vältida võimalikke kaubamärgi taotlemisega seotud riske.