Egiptuses toimuvate rahutuste tõttu ei pruugi seal viibivate välisriikide kodanike julgeolek tagatud olla ning seoses sellega on oluline teada, et tarbijal, kes on endale broneerinud talvehooajaks Egiptusesse pakettreisi, on õigus reisileping lõpetada, teatas Tarbijakaitseamet BNS-ile.
Tarbijakaitseameti, Välisministeeriumi, Turismifirmade Liidu ja reisikorraldajate esindajad arutasid sel nädalal olukorda Egiptuses ning Välisministeeriumi esindaja kinnitusel ohutase Egiptuses püsib.
Kuivõrd Egiptuse pakettreisid algavad alles oktoobris, on reisikorraldajad seisukohal, et praeguse seisuga ei katkesta nad eesseisva hooaja Egiptuse reiside müüki, kuid reiside reaalse toimumise otsustavad nad vastavalt olukorrale. Juhul, kui ministeerium ei muuda enne Egiptuse pakettreiside toimumist ohuhoiatust, kaaluvad reisikorraldajad nende tühistamist.
Kui Välisministeeriumi praegune ohuhoiatus püsib, võib riske hinnates mõlemal poolel ehk nii tarbijal kui ettevõtjal tekkida õigus pakettreisileping üles öelda vääramatu jõu asjaoludel. Seejuures tuleb arvestada, et reisikorraldajal on õigus nõuda tarbijalt mõistlikku hüvitist juba osutatud teenuste eest. Need teenused on näiteks reisi komplekteerimine, hotelli broneerimine ja viisa organiseerimine. Hüvitise suurus sõltub reisikorraldajast ja juba osutatud teenustest, kuid reisikorraldaja peab suutma tõendada, et ta on sellised kulutused juba teinud.
Asjaolu, kas tegemist on vääramatu jõu olukorraga või mitte, tuleb hinnata juhtumipõhiselt. See tähendab, et esiteks peab reisija suutma põhjendada, millele tugineb tema ohuhinnang, teiseks tuleb samuti arvesse võtta, millal inimene pakettreisi soetas ja millal reis toimub.
Hoolimata sellest, kas on tuvastatud vääramatu jõu asjaolu, on tulenevalt võlaõigusseadusest mõlemal poolel õigus lepingust taganeda. Broneeringu tühistamisel tuleb tarbijal eelkõige vaadata sõlmitud pakettreisilepingu tingimusi ning arvestada sellega, et üldjuhul tuleb lepingust taganemise korral tasuda reisikorraldajale leppetrahvi pakettreisilepingus või tüüptingimustes sätestatud alustel.
Broneeringu tühistamise ja reisiraha tagasimaksmise kõrval on võimalikud ka kõik muud omavahelised kokkulepped reisikorraldaja ja reisija vahel. Reisikorraldaja võib pakkuda tarbijale võimalust asendada reisi väljalennu kuupäevad või siis valida asendusreis mõnda teise reisikorraldaja pakutavasse sihtkohta. Samuti on mõeldav kinkekaartide pakkumine pakettreisi asemel, mida tarbija saab hiljem kasutada mõne muu pakettreisi ostuks.
Tarbijakaitseamet soovitab Egiptusesse reisida soovijatel enne reisi tühistamist kindlasti konsulteerida oma reisikorraldajaga ning uurida erinevaid reisilemineku võimalusi.
Nii Tarbijakaitseamet, Välisministeerium kui reisikorraldajad jälgivad pidevalt ja põhjalikult arenguid selles piirkonnas. Ameti, ministeeriumi ja reisikorraldajate esindajad kogunevad taas sel teemal mõtteid vahetama septembri teisel nädalal.