Uue tarbijakaitseasutuste vahelise koostöö määrusega täiendatakse riiklike asutuste volitusi, et tuvastada ja lõpetada veebiostude puhul tarbijakaitse-eeskirjade rikkumised ja tõhustada riiklike asutuste koostööd, teatas Euroopa Parlamendi pressiteenistus.
"Uued eeskirjad tõhustavad tarbijakaitsega tegelevate organisatsioonide ja asutuste koostööd, et tagada parem järelevalve ja tugevdada võitlust piiriüleste rikkumistega. Riiklikud asutused, Euroopa Komisjon ja tarbijaorganisatsioonid loovad koos tõhusa mehhanismi petturitest kauplejate vastu võitlemiseks," ütles määruse vastuvõtmist koordineerinud raportöör, Tšehhi sotsiaaldemokraat Olga Sehnalová pressiteate vahendusel.
Riiklike järelevalveasutuste volitusi täiendatakse selliselt, et võimaldada muu hulgas:
- domeeniregistrite pidajatele ja pankadele teabenõuete esitamist, et tuvastada petturitest kauplejaid;
- kaupade ja teenuste ostmist kontrollostudena, sealhulgas variisikuna, et tuvastada rikkumisi;
- veebilehe mahavõtmise või seal selgesõnalise tarbijatele suunatud hoiatuse kuvamise nõudmist juhul, kui puuduvad muud võimalused ebaseadusliku tegevuse peatamiseks;
- trahvide kehtestamist;
- nõudmist, et kaupleja hüvitaks tarbijatele rikkumisega tekitatud kahju, ja info edastamist tarbijatele kahjude hüvitamise kohta.
Laiaulatuslike rikkumiste puhul, mis on kahjustanud, kahjustavad või võivad tõenäoliselt kahjustada tarbijate kollektiivseid huve „vähemalt kahes kolmandikus liikmesriikides, mille elanikkond moodustab kokku vähemalt kaks kolmandikku EL-i elanikkonnast“, hakkab edaspidi riiklike asutuste tegevust rikkumiste uurimisel koordineerima Euroopa Komisjon.
Üks uutes eeskirjades kajastuv Euroopa Parlamendi peamine nõudmine puudutab tarbijaorganisatsioonide suuremat kaasamist. Tarbijaorganisatsioonidele ja -ühendustele tagatakse edaspidi õigus anda liikmesriikide pädevatele asutustele ja Euroopa Komisjonile kahtlustatavate rikkumiste kohta hoiatusteateid.
Parlamendi heaks kiidetud eeskirjad vajavad nüüd jõustumiseks EL-i Nõukogu ametlikku heakskiitu. Määrus hakkab kehtima 24 kuud pärast jõustumist.
Euroopa Parlamendi andmetel oli 37 protsenti veebilehekülgedest, mis pakuvad reise, meelelahutust, riideid, elektroonikakaupu ja tarbijakrediiti, 2014. aastal seotud tarbija õiguste rikkumisega.