E-kaubandus põhjustab tarbijatele endistviisi probleeme, selgub Brüsselis avaldatavast uuringust, millega kaardistati ning analüüsiti internetiostudega seotud tarbijakaebusi kogu Euroopas. Tarbijakaitsekeskuste võrgustiku European Consumer Centres’ Network (ECC-NET) uuringust selgub, et nii 2010. kui 2011. aastal laekus üle 30 000 piiriüleseid e-oste puudutava kaebuse.
Peamiseks probleemiks on, et makstud ning tellitud kaubad ei jõua tarbijani, tellitud kaubad on puuduliku kvaliteediga või ei vasta kättesaadud tooted tellitule, teatas Tarbijakaitseamet. Ka Eesti tarbijate poolt esitatud piiriüleste kaebuste hulgas on enim probleeme just internetikaubandusega. 2012. aastal on Eesti tarbijatelt laekunud 150 kirjalikku abipalvet seoses teise riigi e-kauplejalt sooritatud ostudega.
Tarbijakaebusi analüüsides jääb silma ka asjaolu, et e-kaubandusega tegelevad ettevõtted ei täida alati seadusest tulenevaid kohustusi, mis vastaval tegevusalal kehtivad. Näiteks ei ole alati tagatud tarbija õigus tellitud kaubast teatud aja jooksul loobuda ning saada makstud raha tagasi. Uuringu andmetel põhjustab vaidlusi ning pettumust ka kauplejate soovimatus müüa kaupu teatud Euroopa Liidu riikidesse. Samuti põhjustavad kaebusi liba e-kaubamajad ning võltsitud toodete müük.
Samas saab tõdeda, et hoolimata antud sektoris varitsevatest ohtudest ning esinevatest probleemidest, kasvab e-ostude populaarsus tarbijate seas pidevalt. Täna avaldatud uuring sisaldab muu hulgas näpunäiteid nii e-kauplejatele kui ka tarbijatele, neist peamised on:
- tee alati kindlaks kellega sa tehingu sõlmid;
- jälgi, et kasutad turvalisi makseviise;
- oska ära tunda pettust ning libapakkumisi;
- teadvusta endale enne tehingu sõlmimist nii seadusjärgseid õigusi kui ka kohustusi .
Uuringu tulemustest lähtuvalt on e-kauplejatel oluline enne interneti teel kaupade müümise kasuks otsustamist tutvuda põhjalikult vastavat valdkonda reguleeriva seadusandlusega.
Uuringu inglisekeelse verisooniga saab tutvuta järgneva lingi vahendusel: http://www.consumer.ee/public/E-commerce_Report_2012.pdf.