„Ministeerium saatis arupärimised kõikidele e-residentsuse projektiga seotud osapooltele, et täpsustada, kui palju nende hinnangul kasvavad kulud seoses e-residentsuse projektiga,“ ütles e-residentsuse programmi eestkõneleja ja ministeeriumi side ja infosüsteemide asekantsler Taavi Kotka BNS-ile. „Ministeeriumi esialgsel hinnangul on e-residentsuse projekti kulud järgmiseks 18 kuuks kokku ligikaudu 1,2 miljonit eurot.“
„Mõned näited – justiitsministeerium küsis lisajõudu äriregistri klienditoe parandamiseks, RIA (Riigi Infosüsteemide Amet) tõi välja vajaduse tellida inglisekeelne ID-kaardi tugi, välisministeerium viitas, et kulud võivad kasvada, kui projektiga liitujaid on väga palju jne,“ rääkis Kotka.
„Seejuures tuleb arvestada, et projekti kulud-tulud sõltuvad selle edukusest ning võivad veel täpsustuda. Projektiga seotud kulude katteks andis valitsus majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumile ning rahandusministeeriumile ülesande puuduolevad vahendid leida. Projektiga edasiminemiseks otsustas valitsus EAS-i (Ettevõtlus Arendamise Sihtasutus) juurde luua projektimeeskonna. Sellega seotud kulusid on EAS valmis osaliselt katma,“ lisas ta.
E-residentsuse järgmise etapina on MKM algatamas programmi “10 miljonit e-eestlast”, mille raames soovitakse lähema kolme aasta jooksul Eestisse tuua vähemalt 17 000 e-residenti ja läbi nende 5000 ettevõtet.
Programmi hakkab ellu viima EAS-i showroom'i juurde loodav programmimeeskond. Programmi elluviimise eest vastutab Taavi Kotka, kes juhib ka riigiasutuste ja erasektori esindajatest koosnevat nõukogu. Nõukogu kinnitab programmi sisu, eesmärgid ja täpsemad tegevuskavad.
10 miljoni e-eestlase programm hõlmab kuut valdkonda: e-residentsuse registreerimine, e-residentidele suunatud teenuste arendus, teenuste kvaliteet ja tugi, riskihaldus ja turve, õiguskeskkonna arendamine, turundus ja kommunikatsioon.
Lisaks programmi käivitamisele on kavas astuda ka kiiremaid samme selleks, et lihtsustada e-residentsuse taotlemist ja e-residente kõige enam huvitavaid teenuseid.
8. detsembrist saavad välisriikide kodanikud esitada e-residendi digi-ID taotlusi kõikides Politsei- ja Piirivalveameti (PPA) teenindustes. Digitaalne isikutunnistus ehk digi-ID on Eesti Vabariigi poolt välja antav isikut tõendav dokument, mis on mõeldud kasutamiseks üksnes elektroonilises keskkonnas, näiteks isikutuvastamiseks e-teenuseid tarbides ja dokumentide digiallkirjastamiseks.
Taotluse esitamiseks tuleb e-residendiks soovijal esialgu külastada Eestit ja PPA teenindust. Teeninduses tuleb esitada taotlus, samas võetakse taotlejalt sõrmejäljed. Nõuetekohase foto võib tuua ise või teha tasuta teeninduse fotoboksis. Esimeses järgus saab e-residentsust taotleda ainult Eestis, aga järgmisel aastal on plaanis laiendada digi-ID taotlemise võimalus ka Eesti välisesindustesse.