Eesti e-kaubanduse Liidu tegevjuhi Tõnu Väädi sõnul moodustab internetimüük juba umbes ühe viiendiku ehk 20 protsenti kogu jaekaubandusest olles paljude ettevõtete jaoks kõige olulisem müügikanal. Tema hinnangul on väljastpoolt Eestit e-ostlemine, eriti kolmandatest riikidest, sealhulgas Aasiast, kasvanud viimase 6-7 aastaga lausa poole võrra ning eestlased teevad oste Eesti ja välismaa e-poodidest kokkuvõttes võrdselt.
Aasia, peaasjalikult Hiina e-kaubanduse kasv on muljetavaldav," tõdes ta ja lisas, et vaatamata sellele on Eesti e-poed olnud viimasel aastal väga edukad - 2019. aastal kasvas näiteks Eesti e-poodidest ostmine 36 protsenti, välismaa e-poodidest aga 18 protsenti.
Hiina e-kaubanduse mõju tõestab tegevjuhi sõnul Aasiast lihtkirjadena saabuv kaubakogus.
Konkurentsiameti hinnangul jätkub lihtkirjade saatmine langustrendi - 2018.aastal oli langus pea 45 protsenti ning viimase viie aasta jooksul on 4 miljonist kirjast jäänud alles napp 1,5 miljonit," sõnas Väät.
2019.a andmed veel puuduvad, kuid trendi arvestades on languse protsent Vääti hinnangul tõenäoliselt veel suurem. Samal ajal on tema sõnul märkimisväärne, et rahvusvahelised kirisaadetised on kasvanud viimase viie aasta jooksul 2,5 miljonini ning kokkuvõttes on sise- ja välislihtkirjade mahud viie aasta lõikes praktiliselt võrdsed ületades kokku üle 12 miljoni ühiku.
Keskmine eestlane saadab aastas ainult ühe lihtkirja. Kui palju on meil tekkinud välismaa sõpru ja tuttavaid, kes kirju saadavad? See mitmemiljoniline lihtkirjade kasv näitab selgelt vaid üht – need on e-kaubanduse ostud, mis peamiselt Aasiast postkasti saadetakse, seejuures maksuvabalt," selgitas Väät.
Konkurentsiameti andmetel hoiavad kolm suuremat kullerteenuste osutajat – DPD, Itella ja Omniva – 80 protsendist turuosa, DHL ja UPS omavad kahepeale veel 10 protsenti - kokku teeb see 90 protsentiturumahust.
Liidu andmetel on viie suurima kullerfirma pakkide maht aastas kokku ligemale 20 miljonit, millest 9 miljonit tuuakse piiriüleselt sisse. Omniva kaudu liigub umbes poolt pakkide mahust ehk nende osakaal, sealhulgas Aasiast saabuvate pakkide maht, on kõige suurem," lisas Väät.
Eestlased kasutasid e-ostude tegemisel eelmisel aastal 70 protsendil juhtudest pangalinke - sellist kõrget pangalingi kasutamise osakaalu ei ole Vääti sõnul enamus Euroopa riikidel ette näidata. Pea 80-90 protsenti ostudest ja esmasest päringutest toodete kohta tehti möödunud aastal mobiiltelefonist, kinnitavad suuremate e-poodide külastatavuse andmed.
Väädi sõnul algab vähemalt 90 protsendil juhtudest kliendi teekond toote, teenuse või firmaga tutvumisel internetist.
Kui palju kaupmehed sellesse panustavad ja müügiks konverteerivad? Amazoni ja eBay diilerid on valmis nahast välja pugema, et nad ei saaks negatiivseid arvustusi. Miks? Sest üht negatiivset kommentaari loeb tuhandeid inimesi, mis võib vähendada käivet 20-25 protsenti," selgitas Väät.