19.11.2013 Teisipäev

Kantsler: kasutatud autode turul napib eetilist ärikäitumist

Eetiline äri eeldab, et maksud on makstud ja tarbijat ei peteta, samas kasutatud autode turul ei saa praegu kahjuks eetilisest ärist rääkida, rääkis täna Majandus- ja Kommunikatsiooniministeeriumi kantsler Marika Priske.

Majandus- ja Kommunikatsiooniministeeriumi kantsler Marika Priske: kasutatud autode turul napib eetilist ärikäitumist
Majandus- ja Kommunikatsiooniministeeriumi kantsler Marika Priske: kasutatud autode turul napib eetilist ärikäitumist Foto: PM

"Kasutatud autode turul ei saa praegu kahjuks eetilisest ärist rääkida, sest müüja ja ostja vastastikune kasu ja austus puudub ning tarbijale üritatakse müüa kaupa kõrgema hinnaga, kui see väärt on," ütles kantsler rahvusvahelisel tarbimiskeskkonna arengu konverentsi avakõnes.

Eetilist ja ausat tarbimiskeskkonda on vaja nii riigile, tarbijatele kui ettevõtjatele, rääkis Priske. Tema sõnul on seda enim vaja just ettevõtjatele endile, kuna vastasel juhul pole võimalik ausatel firmadel turul konkureerida nende ettevõtetega, kes tegutsevad ebaausalt.

Kantsler tunnustas Tarbijakaitseameti, Maksu- ja Tolliameti ning Maanteeameti ühist ettevõtmist parandada autoturul toimuvat, kuid lisaks sellele, et ametid teevad koostööd, peaksid tema hinnangul omavahel koostööd tegema ka ettevõtjad. "Asjal oleks rohkem efekti, kui turuosalised ise looksid sellise keskkonna, kus saaksid osaleda ainult ausalt tegutsevad ettevõtjad."

Euroopa Komisjoni tervise- ja tarbijaküsimuste peadirektoraadi nõunik, majandusteadlane Emanuele Ciriolo märkis oma ettekandes, et kasutatud autode turg on Euroopa Liidus üldiselt probleemne, kuid Eestis on see võrreldes teiste liikmesriikidega veelgi probleemsem.

Ciriolo sõnul toimib turg hästi, kui tarbijatel on õigused, nad on hästi informeeritud ja neil on oskused ning kindlus oma õigusi ja olemasolevat teavet kasutada. "Kasutatud autode turul aga esineb info asümmeetria: paljud autol esinevad probleemid on teada müüjale, aga varjatud ostjale. Paljud müüjad soovivadki seda asümeetriat säilitada, kuna tahavad saada suuremat kasumit."

Ostja jaoks on turuteabe kogumine kulukas, samuti ajamahukas. Seda protsessi tuleks muuta tarbijate jaoks odavamaks ja turgu reguleerida. Samuti on oluline tarbijaid harida, lausus ta.

Eesti Reklaaminõukoja liige Andres Jõesaare sõnul on turu korrastumiseks vajalik sektori eneseregulatsioon ning kui see ei tööta, siis võiks aidata riiklik regulatsioon. Ta märkis, et kuigi järelevalve on lisaks turuosaliste isekeskis reeglite paikapanemisele oluline, on tendents pigem õhema riigi poole. Seega peaks ideaalis kontrollijaid vähemaks jääma ja toimima sektori eneseregulatsioon.

Küsi nõu!

  Esita küsimus

Saada vihje

Hea lugeja, meie eesmärk on teha just sellist ajakirja, nagu sulle meeldib. Pane kirja soovitud teemad ning dokumendivormid, mida tahaksid siit leida. Tehkem koostööd!
430824810 430800019636154 7356040320163199917 n255