Jaekettide omatooted (private label) pärsivad ettevõtete innovatsioonivõimekust, mis võiks kaasa tuua turu arengu, leidsid juhtivate toidutööstusettevõtete esindajad eile Toiduliidu aastakonverentsi diskussioonivoorus.
"See, et kaubandusketid suruvad tööstustele peale omatooteid, pärsib ettevõtete motivatsiooni ja arengut," tõdes Rakvere Lihakombinaadi juht Teet Soorm. "Praegu on lihatoodetes omatoodete osakaal küll madal, kui see tõuseks aga 50-60 protsendi tasemele nagu Euroopas, siis ma pole kindel, et meil oleks Rakvere Lihatööstust, Atriat ja teisi sektori suurtegijaid. Meie ettevõtted pole nii konkurentsivõimelised, et suurtel turgudel töötavatele välisettevõtetele vastu panna."
Kalevi juhi Kaido Kaare sõnul on private label'it mõtet teha ainult siis, kui see toodab mingit lisaväärtust ettevõttele.
Samas leidsid ettevõtted, et private label on hea võimalus välisturgudele sisenemisel. "Näiteks Valio ekspordib edukalt Itaaliasse juustu," nentis Valio Eesti juht Maido Solovjov. "Samas, kui pool toodetavast kilepiimast, mis läheb Eesti turule, on private label, siis me ei ole õnnelikud selle üle."
Tööstuste seisukohaga ei nõustunud aga ETK juht Jaanus Vihand. "Ei saa öelda, et private label tapab innovatsiooni. Tere D-vitamiiniga piim on hea näide innovatsioonist ja tootearendusest. Samamoodi Valio uued tooted," sõnas Vihand.