08.07.2013 Esmaspäev

Kuidas valida aktsiaid?

Tõnis OjaTõnis Oja,
börsianalüütik,
NASDAQ OMX Tallinn profiblogi

Investeerimisportfelli koostamisel on kõige keerulisem küsimus, milliseid aktsiaid valida. Investeerimisspetsialistid soovitavad enne aktsiate ostmist ettevõtteid analüüsida. See kõik on õige, aga soovitus, et ilma sügavate majandus- ja finantsteadmisteta inimesed peaksid ettevõtteid analüüsima, on ebarealistlik.

Tavainvestorid ostavad aktsiaid reeglina emotsioonide mõjul, eelkõige siis, kui mingitest aktsiatest on hakatud meedias rohkem rääkima. Muidugi ei puutu see vaid n-ö tavainvestoritesse. Isegi mitmed meie pensionifondid eelistavad aktsiate asemel osta kas oma emapankade juhitud fonde või börsil kaubeldavaid fonde (ETF-id).

Ideaalis peaks investeerimiseks valima suurima tõusupotentsiaaliga ettevõtete aktsiad või siis head dividendiaktsiad – ühesõnaga heade ettevõtete aktsiad. Kuidas me teame, millised ettevõtted on head ja millised mitte? Legendaarne investor Warren Buffett soovitab valida oma majandusharu turuliidrit või vähemalt teisel kohal olevaid ettevõtteid.

Kui investor ise ei ole suuteline ettevõtteid analüüsima, ning enamik meist seda ei olegi, siis võib seda lasta teha spetsialistidel. Üheks võimaluseks on vaadata, milliseid ettevõtteid peavad kõige hinnatumaks professionaalsed fondijuhid. Investeerimisajakiri Barron’s palus tuntud fondijuhtidel juba üheksandat aastat hinnata 100 suuremat börsiettevõtet (turuväärtuse järgi) ning koostas selle põhjal maailma hinnatumate ettevõtete edetabeli.

Millised on siis maailma kõige hinnatumad ettevõtted? Kõigepealt tuleks öelda, et mitmel eelneval aastal hinnatuimaks ettevõtteks tunnistatud Apple on sel aastal langenud kolmandale kohale. Maailma hinnatuimaks ettevõtteks peavad fondijuhid Warren Buffetti juhitavat Berkshire Hathawayd, mis oli eelmisel aastal 15. kohal. Teisele kohale kerkis meelelahutuskompanii Walt Disney. Neljandal kohal on otsingumootorifirma Google, millele järgneb karastusjookide tootja Coca-Cola Co, internetikaubamaja Amazon.com, 3M, kiirtoidukett McDonalds ja teised.

Muidugi tuleb öelda, et ettevõtte hinnatuse üheks olulisemaks kriteeriumiks on aktsia hind, mis meenutab tuntud muna ja kana küsimust. Berkshire Hathaway tõusmine esikohale on ilmselt seotud aktsia 25-protsendise hinnatõusuga, mis on kaks korda enam kui börsiindeksi S&P 500 tõus sama perioodi jooksul.

Lisaks küsiti fondijuhtide käest, mis teeb ettevõtte hinnatuks. 38 protsenti küsitletutest pidasid selleks tugevat äristrateegiat. Tähtsuselt teiseks ja kolmandaks peetakse tugevat juhtkonda (22%) ning eetilist äripraktikat (21%). Muid omadusi – toodete innovaatilisust, konkurentsieelist, käibe ja kasumi kasvu – peavad tähtsaks viis protsenti vastanuist ning tugevat bilanssi vaid üks protsent.

Ehkki edetabel on USA ettevõtete suunas kaldu, mahub edetabelisse ettevõtteid ka Euroopast ja mujalt. Kõrgeimal kohal väljaspool USAd on toiduainetetööstuse gigandid Unilever ja Nestlé.

Aasia ettevõtetest on hinnatumate eesotsas Korea tehnoloogiagigant Samsung Electronics ja Jaapani autotootja Toyota Motor.

Nimekirja lõpetavad Venemaa ettevõtted – Sberbank, Rosneft ja viimasel kohal olev Gazprom.

Tõnis Oja,
börsianalüütik,
NASDAQ OMX Tallinn profiblogi

Küsi nõu!

  Esita küsimus

Saada vihje

Hea lugeja, meie eesmärk on teha just sellist ajakirja, nagu sulle meeldib. Pane kirja soovitud teemad ning dokumendivormid, mida tahaksid siit leida. Tehkem koostööd!
430824810 430800019636154 7356040320163199917 n255