"Just sai neli lepingut eile allkirjastatud, praegu on jätkumas
läbirääkimised mitme osapoolega, täpset numbrit ma ei avalikustaks,"
rääkis Sulling. Mitmest kvoodimüügitehingust võib kuulda tõenäoliselt
lähema poole aasta jooksul. Kvootide müügiga on üha kiirem, sest
projektid peavad olema ellu viidud ja kogu raha kulutatud 2012. aasta
lõpuks.
Näiteks on seni riik suunanud enamiku kvoodimüügirahast hoonete
energiasäästlikuks renoveerimisse, kuid mais on viimane võimalus
sellesse veel raha suunata. "Rahandusministeerium ja Riigi Kinnisvara AS
on öelnud, et kui rakendusperioodi ei saa pikendada, siis peale maikuud
ei saa nad rohkem soove vastu võtta," rääkis Sulling ja selgitas, et
muidu ei jõua 2012. aasta lõpuks renoveerimistöid lõpetada.
"Kuna nüüd on juba kiire, siis me peamegi pigem selliseid vahetustehingu
tüüpi tehinguid tegema, mida saab lühikese ajaga realiseerida," lisas
Sulling. Üheks selliseks kiireks võimaluseks, millest valitsus kinni
haaras, oli ka neljapäeval avalikuks saanud elektriautode alane
kokkulepe Jaapani Mitsubishiga.
"Üllatavalt positiivne on olnud vastukaja elektriautodele ja mitu
konkreetset inimest on avaldanud soovi, kes kindlasti tahavad soetada
elektriauto riigi toel," märkis Sulling.
Vastates küsimusele elektriautode kriitika kohta ütles Sulling, et
alternatiivi polnud. "Ma tahaksin väga täpsustada, et kui keegi tahab
öelda, et see on raha tuulde loopimine, siis alternatiiv on see, et
mitte midagi ei oleks juhtunudki. Raha pole kunagi ju olnudki. Meie
pakkusime heitmekvooti. Sellega ei ole iseenesest midagi peale hakata.
Need aeguvad ära 2012. aasta lõpus, mil lõpeb Kyoto periood. Paljudel
riikidel on kvooti üle ja nad ei suudagi seda ära realiseerida, aga meie
olime need õnneseened, kelle juurde tuldi ja öeldi, kas te tahaksite
need heitmekvoodid vahetada elektriautode ja infrastruktuuri vastu ja
alternatiiv oleks olnud võimalus öelda, ei me ei soovi," rääkis Sulling
ja lisas, et Eesti saab pakkuda välja küll valikuid, kuid ostja
otsustab, mida toetab.
Lisaks ühiskondlike hoonete soojustamisse on Sullingu sõnul seni
suunatud korterelamute soojustamisse ligi 0,5 miljardit krooni.
Kaugküttetrasside renoveerimisse, väikeste katlamajade ehitusse,
väikeste koostootmisjaamade ehitusse, ning tuuleparkide püstitamisse ja
sajakonna uue bussi soetamisse on suunatud kokku miljard krooni.
Sullingu sõnul on riigil praegu pakkuda veel näiteks energiasäästu
programm tööstuses, et vahetada välja ebaefektiivsed vanad mootorid uute
vastu. Samuti koostöös Kredexiga on välja töötatud
taastuvenergialahendused eramajadele. "Need programmid on välja
töötatud, aga täna pole konkreetset ostjat. Muidugi me hoiame
silmad-kõrvad lahti," ütles Sulling.
Pakkuda on veel taastuvenergialahendusel transpordiprojekte ja vanade,
ühistranspordivahendite väljavahetamist säästlikumate vastu, nii nagu
seni on Hispaania ostetud kvoodirahaga käivitatud ligi saja uue
liinibussi hange.
"Oleme kaalumas erinevaid transpordiliike, sõltub sellest, milline
huviline meile parasjagu tuleb. Meil on neid vanu busse teedel küll ja
veel, Tallinna trammide keskmine vanus on vist 24 aastat, neid vanu
asju, mida saaks uuemate ja keskkonnasäästlikumate ja inimeste jaoks
mugavamate vastu vahetada, on küll ja veel," rääkis Sulling.
Tema sõnul sõltub ka ostetavatest kogustest, millisesse programmi raha
suunata, osad projektid vajavad suuremaid mahte. "Mõnede projektide
käivitamiseks on vaja suuremaid mahte. Kui soovitakse ainult osta pool
miljonit kvooti, siis väiksed tehingud oleme suunanud käimasolevasse
riigihoonete renoveerimise programmi," selgitas Sulling.
Eestil on müüa veel ligi 35 miljonit ühikut heitmekvooti, selle rahaline
väärtus on umbes 3,5 miljardit krooni ehk 222 miljonit eurot. Viimaste
suuremate tehingutega on suunatud raha hoonete energiasäästlikuks
ehitamisse ja elektriautode üleriigilise laadimisvõrgustiku rajamisse.
Sama kokkuleppe raames vahetab Mitsubishi vaba kvoodi vastu 507
elektriautot ja ülejäänud raha suunab valitsus Kredexi kaudu toetusteks,
mida makstakse eraisikute ligi 500 elektriauto ostmiseks.