"LHV teeb krediidiotsuseid lähtuvalt kliendi varasemast maksekäitumisest, vajadusel küsitakse selleks teiste pangakontode väljavõtteid. Sotsiaalmeedia analüüsi LHV krediidiotsustel ei kasuta, kuivõrd see eeldab ka kliendipõhist nõusolekut. Siiski võib üsna kindlalt väita, et tuleviku krediidiotsuste hulka on üha enam integreeritud näitajaid, mis seostuvad kliendi avaliku käitumisega veebis, näiteks saab uurida ning loogiliselt põhjendada teatud kindlate veebikeskkondade külastamise ning krediidiriski vahelist seost," ütles LHV krediidijuht Madis Toomsalu BNS-ile.
"Krediiditaotleja usaldusväärsuse hindamisel võib sotsiaalmeedia küll kaasa aidata, aga eelkõige võiks see sobida teenusepakkujatele, kellel puudub kliendiga varasem kokkupuude ning kelle otsuste peamiseks kriteeriumiks on kiirus. Sotsiaalmeedia näol on tegemist piiratud vahendiga, mis võib küll täiendada, aga kindlasti ei asenda klassikalist lähenemist krediidiotsuste tegemisel. Facebooki põhjal võib ju saada lisainfot juhul, kui hindajal puuduvad kliendi kohta muud avalikkusele kättesaamatud andmed," lisas Toomsalu.
Toomsalu arvates peaks hetkel veel kasutama krediidianalüüsi tegemisel klassikalisi meetodeid. "Muu hulgas on oluline tähele panna, et ka erinevate seoste tagamaid pole piisava põhjalikkusega uuritud – see, et kaks tunnust käituvad ajas samamoodi, ei pruugi alati tähendada nendevahelist põhjuslikku seost. Krediidiotsuste tuum seisneb arusaamises, kas kliendi rahalised vahendid on piisavad laenumaksete tasumiseks, seda saab kõige paremini aru kliendi varasid, kohustusi, rahalisi laekumisi ja varasemaid maksehäireid analüüsides," lisas ta.
Eelmise aasta augustis hakkas Eesti kapitalil põhinev Bigbank kasutama laenutaotlejate nõusolekul nende Facebooki andmeid krediidianalüüsiks. Andmete esitamine on siiski vabatahtlik ning Facebookist saadud teave siiski praeguse seisuga laenuotsust ei mõjuta, ütles Bigbanki juhatuse liige ja krediidivaldkonna juht Ingo Põder.
"Facebooki andmed ei ole mõeldud asendama tavapäraseid päringuid kliendi krediidiajaloo ja maksevõime hindamiseks. Pigem võib Facebooki andmete mõju olla kaalukeeleks täiendava kindluse loomisel kliendi käitumismustri ennustamisel," rääkis ta.