Rail Balticu tegevjuht: see projekt pole rahaliselt tasuv
Saatejuht Anvar Samost küsis Salometsalt, kuidas on võimalik, et Rail Balticu ehitamine end äriliselt ära tasub. «Ta finantsiliselt tasuv ei ole ja ei hakka ka kunagi olema,» sõnas Salomets.
Salomets selgitas, et kui see oleks otseselt rahaliselt kasumlik, siis oleks mõni eraettevõte selle juba valmis ehitanud.
Salometsa kinnitusel on selge, et Eesti ja teised Balti riigid peavad hakkama raudteele ülalpidamise eest iga aasta peale maksma. See tähendab, et piletitulust seda ülal pidada ei õnnestu. Saatejuhi küsimusele, kas mingil hetkel võib raudtee pidamine end ise ära majandada, vastas Salomets: «Seda ei saa välistada.» Kuid Salomets tõdes, et seda pole eesmärgiks võetud.
Salomets rääkis, et Rail Balticu ehitust rahastatakse 85 protsendi ulatuses Euroopa Liidu vahenditest.
Samost küsis Salometsalt, kas Euroopa Liidu osa Rail Balticu loomisel võib vähendada. «Jah, seda võib ka juhtuda,» vastas Salomets.
Ta lisas, et võib juhtuda, et Euroopa Liit rahastab projekti 80 protsendi ulatuses ning sellega on planeerimisel arvestatud. «Me täna opereerimine siin teatud projekti osades osakaaludega, mis on 80/20,» ütles ta.
Salomets kinnitas, et Rail Balticu taristu ehitamine juba käib, aga raudteerööpaid pole näha enne 2027. aastat. Näiteks praegu ehitatakse viadukte ja terminalihoonet Ülemistele. Osa projekti ehituseks vajalikust rahast annab Euroopa Liit 2027. aastal algaval rahastusperioodil. Praeguste plaanide järgi valmib Rail Baltic 2030. aastal.