Esindajate hinnangul on tekkinud olukord, kus järjest enam täheldatakse Venemaalt odava kütuse toomist ning selle kasutamist sise- ja rahvusvaheliste vedude tarbeks.
Eesti Logistika ja Ekspedeerimise Assotsiatsioon (ELEA), Eesti Rahvusvaheliste Autovedajate Assotsiatsioon (ERAA) ning Autoettevõtete Liit (AL) kohtusid nii rahandusminister Keit Pentus-Rosimannusega kui ka majandus- ja taristuminister Taavi Aasaga. Nädal varem olid organisatsioonid esitanud ühispöördumise, milles palusid kaaluda hinnatõusu piiramiseks ning konkurentsivõime säilitamiseks kütuseaktsiisi ajutist langetamist või mõnda muud lahendust.
Ukraina sõja ja sanktsioonide tõttu on juba mitmed riigid aktsiisi langetanud või vähemalt arutavad seda. Ka meil oleks kiireid lahendusi vaja, sest see mõjutab hindu kõikides valdkondades ning lisaks on juba praegu näha soovimatut kütuseturismi Venemaale, mille majanduse abistamine ei ole praegu kellegi poolt soositud,
märkis Eesti Logistika ja Ekspedeerijate Assotsiatsiooni (ELEA) juhatuse liige Herkki Kitsing pressiteates.
"Meil on hea meel, et ministrid meiega kohtusid ning lisaeelarve koostamisel pole aktsiiside teema arutluse laualt veel maha lükatud," lausus Kitsing. "Paljude ettevõtjate esindajatena ootame valitsuselt julgemaid otsuseid lisaeelarve koostamisel, et mitte hoogu juurde anda kiirele üleüldisele hinnatõusule ja mitte ootama ainult, mida Läti või Leedu teeb aktsiiside langetuste osas."
Kitsingu sõnul ilmneb järjest enam infot olukordadest, kus Venemaalt käiakse kütust tankimas, et see Eestis välja pumbata ja kasutusele võtta sise- ja rahvusvahelistel vedudel või lausa edasi müüa. Kõrge kütusehind Eestis on hinnavahet Venemaaga veelgi suurendanud ja soodustab tema hinnangul varimajanduse kasvu.
"Transpordisektori poolt oleme kindlad, et meie poolt välja pakutud toetusmeetmed väljenduksid madalamates veosehindades ja seega aitaksid vähendada ka üldise elu kallinemisega kaasnevaid raskuseid Eesti inimestele. Ootame väga valitsuse otsuseid," toonitas Kitsing.
Esmase meetmena pakuti välja diislikütuse ajutist aktsiisilangetust, mis organisatsioonide arvutuste kohaselt ei vähendaks isegi riigieelarve tulusid juba kinnitatud riigieelarvega. Samas aitaks hoida ettevõtete konkurentsivõimet ning hoiduda liigsest hinnatõusust kõikidele sektoritele.
Lisaks aktsiisilangetusele käidi lahendusena välja ka eraldiseisev toetusmeede veondussektorile. Selleks tuleks kehtestada ajutiselt meede, kus taotluse alusel kompenseeritakse veondussektorile tarbitud kütuse eest 10 senti liitri kohta. See võiks olla seotud ettevõtte EMTAK koodiga ja kehtida ühtviisi nii kauba- kui reisijateveole.
Kolmanda võimaliku variandina näevad esindusorganisatsioonid võimalikku gaasikütuste toetusmeedet, et säilitada võrdse kohtlemise printsiip gaaskütuseid tarbivatele vedajatele. Kuna suur osa biometaanist on praegu aktsiisivaba, siis on esindajate hinnangul mõistlik hinnasurve vähendamiseks rakendada samuti sektorile eraldiseisvat toetusmeedet.