10.05.2024 Reede

Automaksu planeeriv valitsus laiendab sõidukite registreerimistasu

Kui esialgse plaani järgi pidi automaksu raames tasuma registreerimistasu vaid uue sõiduki soetamisel, siis nüüd laiendatakse seda ka juba Eesti registris olevatele sõidukitele.

Uute määrade kohaselt jääb registreerimistasu suurus keskmiselt alla 10 protsendi sõiduki väärtusest.
Uute määrade kohaselt jääb registreerimistasu suurus keskmiselt alla 10 protsendi sõiduki väärtusest. Foto: pixabay

Rahandusminister Mart Võrklaeva sõnul on mootorsõidukimaksu eelnõus tulemas kaks põhimõttelist muudatust: registreerimistasu tuleb tasuda üks kord ka Eesti liiklusregistris juba olevate sõidukite müügil ning juriidiliste isikute sõiduautode ja kaubikute maks hakkab samuti sõiduki vanusega vähenema.

„Soovime, et maks oleks jätkuvalt seotud keskkonnaeesmärkide täitmisega ja annaks riigieelarvesse juurde ka vajaminevat maksuraha. Oleme mootorsõidukimaksuga aasta otsa tööd teinud, et leida meie oludesse, meie inimestele ja ettevõtetele kõige sobivaimad lahendused. See töö on nüüd lõpusirgel ja viimased muudatused vaja veel sisse viia,“ sõnas rahandusminister.  

Maksukohustus koosneb jätkuvalt registreerimistasust ja aastamaksust, kus maksu määr kujuneb CO2 heite ja auto massi järgi ning vanuse kasvades langeb – siin muudatusi pole. 

Registreerimistasu puhul kaaluti ka algselt, eelnõu väljatöötamiskavatsuses olevat lahendust, kus tasu tuleb maksta nii sõidukite kandel liiklusregistrisse ja registris olevate sõidukite esmasel omanikuvahetusel. Saadud tagasiside tõttu jõudis eelnõusse aga üksnes tasu maksmine uute ja kasutatud sõidukite kandel liiklusregistrisse.

„Selline lahendus oleks ehk olnud meie inimestele meelepärasem, kuid ei sobinud paraku Euroopa reeglitega,“ selgitas Võrklaev.

Ta lisas, et laiem maksubaas võimaldab aga allapoole tuua registreerimistasu määrad, et need, kes kohe uut sõidukit endale lubada ei jõua, saaks mõistliku summa eest osta-müüa kasutatud sõidukeid.

Uute määrade kohaselt jääb registreerimistasu suurus keskmiselt alla 10 protsendi sõiduki väärtusest. Näiteks uue Škoda Octavia registreerimistasu on 2025. aastal peale seaduse jõustumist 765 eurot.

Rahandusminister lisas, et registreerimistasu on jätkuvalt see hoob, millega nügida inimesi tegema keskkonnasäästlikumaid valikuid ja tagada ka eelarvetulude laekumine. Selleks et see elatustaseme kasvades jätkuvalt nii oleks, tõusevad registreerimistasu määrad 2028. ja 2031. aastal. 

Nii registreerimistasu kui mootorsõidukimaksu suurust vähendab sõiduki vanus – seda nii füüsiliste kui juriidiliste isikute puhul ja nii sõiduautode kui kaubikute puhul. Vanuse vähenduse viisime paremasse kooskõlla sõiduki turuväärtusega. 

„Positiivse uudisena kõikidele ettevõtetele, hakkab edaspidi vähenema nii registreerimistasu kui mootorsõidukimaksu suurus vastavalt sõidukite vanusele,“ märkis rahandusminister.

See on ka oluline sõnum autokollektsionääridele, kes MTÜ või ettevõttena autode kogumise ja eksponeerimisega tegelevad. Üle 20 aasta vanadel sõidukitel on aastamaks 50 eurot aastas. 

Sõiduki liisingufirmalt väljaostmisel ja oma nimele kandes registreerimistasu maksta ei tule. Sama kehtib päranduseks saadud sõiduki registreerimisel oma nimele. Nende puhul rakendub registreerimistasu järgmise müügitehingu korral.

Kuni 10 aasta vanusetele sõidukitele, mis viiakse riigist välja, on võimalik taotleda registreerimistasu tagastamist.

Küsi nõu!

  Esita küsimus

Saada vihje

Hea lugeja, meie eesmärk on teha just sellist ajakirja, nagu sulle meeldib. Pane kirja soovitud teemad ning dokumendivormid, mida tahaksid siit leida. Tehkem koostööd!
430824810 430800019636154 7356040320163199917 n255