19.11.2015 Neljapäev

Eelnõu Raamatupidamise Toimkonna juhendite 1, 2, 5, 6, 11 ja 15 muutmiseks

Raamatupidamise Toimkond teeb ettepaneku muuta mitut toimkonna juhendit ja ootab nende ettepanekute kohta tagasisidet 15. jaanuarini 2016.

Juhendite muutmine tuleneb ühest küljest muutuvast raamatupidamise seadusest ning teisalt kasutajatelt saadud tagasisidest.

Põhilised muutuvast raamatupidamise seadusest tulenevad muudatused

RTJ 1 – muudatused paragrahvides 5–7A, mis tulenevad raamatupidamise seaduses sätestatud erinevatest nõuetest erineva suurusega ettevõtjatele. Paragrahv 7A sätestab sealjuures, et mikroettevõtja lühendatud aastaaruannetes ei kasutata õiglase väärtuse meetodit varade ja kohustuste kajastamisel.

RTJ 2 – juhend sätestab erinevad aastaaruande mahud sõltuvalt ettevõtte suurusest:

  • Täismahus aastaaruanne – koosneb bilansist, kasumiaruandest, rahavoogude aruandest, omakapitali muutuste aruandest ja RTJ 15.6-61 sätestatud lisadest. On kohustuslik keskmistele ja suurtele ettevõtjatele; vabatahtlikult võivad seda koostada väikesed ja mikroettevõtjad.
  • Lühendatud väikeettevõtja aruanne – koosneb bilansist, kasumiaruandest ja RTJ 15.62 sätestatud lisadest. Võivad koostada väikesed ja mikroettevõtjad.
  • Lühendatud mikroettevõtja aruanne – koosneb bilansist, kasumiaruandest ja RTJ 15.63 sätestatud lisadest. Võivad koostada mikroettevõtjad.

Mõningad vähemolulised muudatused, mis tulenevad põhiliselt muutuvast raamatupidamise seadusest (näiteks viide seadusest tulenevatele võimalustele koostada teatud juhtudel lühemaid või pikemaid bilansse ja kasumiaruandeid; mõningad täpsustused või muudatused bilansi ja kasumiaruande kirjete osas jne).

RTJ 15 – juhend sätestab lisades avalikustatava informatsiooni nõuded sõltuvalt ettevõtte suurusest:

  •  Täismahus aastaaruanne – kehtivad sisuliselt kõik senised nõuded koos üksikute täpsustuste ja täiendustega (RTJ 15.6-61).
  •  Lühendatud väikeettevõtja aruanne – lisades avalikustatava informatsiooni nõuded on sätestatud RTJ 15.62.
  •  Lühendatud mikroettevõtja aruanne – lisades avalikustatava informatsiooni nõuded on sätestatud RTJ 15.63.

Kasutajate tagasisidest tulenevad muudatused

RTJ 5 – lisatud on täiendav valikuvõimalus laenukasutuse kulutuste kajastamiseks (RTJ 5. 16A ja 16B), mis lubab (aga ei kohusta) kapitaliseerida intressi- ja muid laenukasutuse kulutusi põhivara soetusmaksumuses. Täiendava valiku andmist on põhjendatud RTJ 5.84.  Laenukasutuse kulutuste kapitaliseerimine on nõutud „suures IFRS-is“, kuid see pole lubatud SME IFRS-is. Valikuvõimalus võimaldaks ettevõtetel, mis kuuluvad IFRS-i aruandeid koostavasse kontserni, olla kooskõlas IFRS-i arvestuspõhimõtetega.

RTJ 6 – muudetud on paragrahvi 23 tulenevalt muutunud IFRS-ist.

RTJ 11 – muudetud on RTJ 11.64–65, mille tulemusena on lisatud võimalus kasutada kapitaliosaluse meetodit kõigis konsolideerimata aruannetes (seni oli see lubatud ainult juhul, kui ettevõte konsolideeritud aruannet ei koostatud, kuid ei olnud lubatud juhul, kui konsolideerimata aruanne koostati lisaks konsolideeritud aruandele).

Kapitaliosaluse meetodi kasutamine konsolideerimata aruannetes on lubatud „suures IFRS-is“, kuid see pole lubatud SME IFRS-is. Valikuvõimalus võimaldaks ettevõtetel olla vajadusel kooskõlas IFRS arvestuspõhimõtetega.
Kõik kirjeldatud muudatused jõustuksid Raamatupidamise Toimkonna ettepanekul 1.01.2016 ja hiljem algavatele majandusaastatele (võimalusega rakendada ennetähtaegselt).

Võimalikud muudatused terminoloogias

Juhime tähelepanu, et lisaks sisulistele muudatustele võib tulenevalt raamatupidamise seaduse muudatustest mingil määral muutuda ka juhendites kasutatav terminoloogia. Kommenteerimiseks avaldatud juhendite eelnõudes ei ole toimkond terminoloogilisi muudatusi veel sisse viinud, oodates ära raamatupidamise seaduse lõpliku sõnastuse ning samuti viimased arengud terminoloogia osas IFRS-is ja SME IFRS-is (kus kaalutakse samuti mõningate terminite muutmist).

Kuigi võimalikud muudatused terminoloogia osas ei mõjuta juhendite sisu, ootab toimkond tagasisidet ka raamatupidamise seaduse eelnõus muudetud terminite osas (sh ’kohustus’ -> ’kohustis’; ’õige ja õiglane’ -> ’asjakohane ja tõepärane’ jt) ning kas analoogilised muudatused tuleks sisse viia ka toimkonna juhenditesse.

Raamatupidamise Toimkond ootab tagasisidet ja kommentaare muudatusettepanekute kohta 15. jaanuarini 2016 meiliaadressil See e-posti aadress on spämmirobotite eest kaitstud. Selle nägemiseks peab su veebilehitsejas olema JavaSkript sisse lülitatud.

Küsi nõu!

  Esita küsimus

Saada vihje

Hea lugeja, meie eesmärk on teha just sellist ajakirja, nagu sulle meeldib. Pane kirja soovitud teemad ning dokumendivormid, mida tahaksid siit leida. Tehkem koostööd!
430824810 430800019636154 7356040320163199917 n255