03.01.2024 Kolmapäev

Uuring: käibemaksu tõus käivitab taas kaubareisid Lätti

Citadele panga uuringust selgus, et suur osa Eesti inimesi plaanib käibemaksu tõusu tõttu Lätti ostlema minna.

Uuringust paistab silma, et sellest aastast lõunanaabri juurde osturetkedele minejate seas on kaks korda suurem hulk mehi kui naisi.
Uuringust paistab silma, et sellest aastast lõunanaabri juurde osturetkedele minejate seas on kaks korda suurem hulk mehi kui naisi. Foto: pixabay

1. jaanuarist tõusis Eestis käibemaksumäär senise 20 protsendi asemel 22-ni. Sellest tulenevalt tellis Citadele pank uuringu, milles otsiti vastust küsimusele, kas käibemaksu tõusust tulenevalt plaanitakse varasemast enam naaberriikidesse ostlema minna.

Ligi pooled ehk 47 protsenti vastanutest vastasid, et nad pole selle peale mõelnud. Inimestest, kes selle küsimuse üle eelnevalt juurelnud olid, vastas 59 protsenti, et ei plaani naaberriikidesse käibemaksu tõusu tõttu ostlema minna, ning 41 protsenti vastanutest on plaani valmis mõelnud. 

Inimestest, kes varasemalt käibemaksu tõusust tingitud naaberriikides enam ostlemise küsimuse peale mõelnud oli, plaanib Soomet külastada kaks protsenti vastanutest, Lätit 21 protsenti vastanutest ning nii Soomet kui ka Lätit 18 protsenti vastanutest. Uuringust paistab silma, et sellest aastast lõunanaabri juurde osturetkedele minejate seas on kaks korda suurem hulk mehi kui naisi. 

Selgub, et Valgamaa inimeste seas läheb uuel aastal tihedaks üle piiri käimiseks, nimelt plaanib sel aastal ligi kaks kolmandikku Valgamaa inimestest Lätti ostlema minna. Valgamaale järgnevad Rapla- ja Pärnumaa, kus ligi kolmandik inimestest plaanib varasemast enam Lätti ostlema minna. 

Harjumaa inimestest plaanib Soomes ja Lätis käibemaksu tõusu tõttu varasemast enam ostelda 29 protsenti inimestest ning Tartumaal on sama osakaal 20 protsenti.

Citadele jaepanganduse juht Marina Hakiainen sõnul ei pruugi naaberriiki osturetkele minek end kogukulu vaatest ära tasuda. “Ilmselt hinnad Eestis õige pisut käibemaksu tõusu tõttu kerkivad ja näiteks Lätti ostlema minek võib tunduda täna ahvatlev, kuid samal ajal võttes arvesse nii kütusekulu kui väljas söömist, siis ei pruugi see enam ära tasuda. Kindlasti on võimalik kohalike sooduskampaaniate ajal oluliselt rohkem raha ja aega säästa kui spetsiaalselt naaberriiki ostlema minnes,” ütles Hakiainen. 

Citadele panga tellitud uuringu viis kolmes Balti riigis läbi uuringufirma Norstat, kokku küsitleti igas riigis 1000 inimest. 

Küsi nõu!

  Esita küsimus

Saada vihje

Hea lugeja, meie eesmärk on teha just sellist ajakirja, nagu sulle meeldib. Pane kirja soovitud teemad ning dokumendivormid, mida tahaksid siit leida. Tehkem koostööd!
430824810 430800019636154 7356040320163199917 n255