Tulenevalt rahanduskomisjoni liikmete Andrei Korobeiniku, Kersti Sarapuu, Riina Sikkuti ja Tanel Kiige esmaspäeva hilisõhtul tehtud ettepanekust kutsus riigikogu rahanduskomisjoni esimees Annely Akkermann kolmapäeval kokku rahanduskomisjoni erakorralise koosoleku.
„Teisipäeva hommikul erakorralist rahanduskomisjoni istungit ei toimunud. Ma kutsusin kokku erakorralise istungi kolmapäeval kell 8 nende päevakorrapunktide arutamiseks. Teisipäeva hommikul kutsus inimesi kokku rahanduskomisjoni aseesimees Andrei Korobeinik, kellele ei laiene rahanduskomisjoni esimehe volitused, sealhulgas komisjoni istungi kokku kutsumiseks. Pressiteade, mille Keskerakond selle kohtumise kohta koostas on eksitav,“ tõdes ta.
Erakorralise istungi päevakorrapunktid
Kolmapäeval toimunud istungi päevakorras oli õiguskantsleri ettepanek mootorsõidukimaksu seaduse ja liiklusseaduse põhiseadusega kooskõlla viimiseks; Eesti Konservatiivse Rahvaerakonna fraktsiooni algatatud tulumaksuseaduse muutmise seaduse eelnõu (566 SE) esimeseks lugemiseks ettevalmistamine; Keskerakonna fraktsiooni algatatud riigikogu otsuse eelnõu „Ettepaneku tegemine Vabariigi Valitsusele toiduainete käibemaksu langetamiseks 9 protsendile“ (579 OE) esimeseks lugemiseks ettevalmistamine; Isamaa fraktsiooni algatatud mootorsõidukimaksu seaduse kehtetuks tunnistamise seaduse eelnõu (571 SE) esimeseks lugemiseks ettevalmistamine; Isamaa fraktsiooni algatatud maamaksuseaduse eelnõu (582 SE) esimeseks lugemiseks ettevalmistamine ning info ja muud küsimused.
Istungeid juhatab komisjoni esimees
Akkermann selgitas, et seaduse alusel esindab komisjoni ning juhib ja korraldab komisjoni tööd komisjoni esimees. Seaduse kohaselt esitab komisjoni esimees komisjonile töökava ja istungite päevakordade projektid. Komisjoni esimees juhatab komisjoni istungeid ja kutsub kokku komisjoni erakorralised istungid.
Riigikogu kodu- ja töökorra seaduse § 34 lg 3 kohaselt täidab komisjoni aseesimees komisjoni esimehe ülesandeid esimehe äraolekul ning muudel juhtudel komisjoni esimehe kehtestatud korras. Seda käsitletaks selliselt, et komisjoni esimehe äraolekul või muudel komisjoni esimehe määratud juhtudel täidab komisjoni esimehe ülesandeid komisjoni aseesimees esimehe kehtestatud korras. Nimetatud kord ei ole kirjalikult fikseeritud ja asendamise otsustab esimees tavaliselt igal juhul eraldi olenevalt vajadusest.
Akkermann märkis, et ta viibib rahanduskomisjoni poolt lähetatuna välislähetuses Euroopa Liidu liikmesriigis. „See oli kõigile teada ja komisjoni töö on vastavalt planeeritud. Tegemist ei ole olukorraga, kus asjaomast ettepanekut arvestades oleks takistatud minu kui komisjoni esimehe kohustuste täitmine erakorralise komisjoni koosoleku kokkukutsumiseks. Olen telefonitsi ja meili teel kättesaadav ning vajaduse korral saan otsustada korraldada komisjoni istung veebi vahendusel,“ kinnitas Akkermann.
Komisjoni aseesimehel puudusid volitused istungi kokkukutsumiseks
„Ma ei ole käesoleva välislähetusega seoses teinud komisjoni aseesimehele ülesandeks mind asendada erakorraliste koosolekute kokkukutsumiseks, juhatamiseks ega muudeks toiminguteks. Komisjoni aseesimehel puudusid volitused kõnealuse komisjoni erakorralise koosoleku kokkukutsumise taotluse alusel istungi kokkukutsumiseks,“ ütles Akkermann.
Ta lisas, et möödunud nädalal on kõikidele komisjoni liikmetele välja saadetud komisjoni selle nädala töökava, mille suhtes ei ole esitatud ettepanekuid. Veelgi enam, selle nädala neljapäevasele istungile oli juba kõigile teada olevalt kavandatud kaks samasisulist punkti (õiguskantsleri ettepanek ja eelnõu (566 SE)).
Akkermanni sõnul tuleb komisjoni erakorralise istungi kokku kutsumisel vältida olukorda, kus vähese etteteatamistähtaja või samal ajal muude riigikogu liikme ülesannete täitmise tõttu ei ole komisjoni liikmel reaalselt võimalik komisjoni istungil osaleda. Samuti peab komisjoni liikmetele olema tagatud mõistlik aeg end komisjoni aruteluks ette valmistada.
Akkermanni sõnul ei olnud teisipäeva hommikul Andrei Korobeiniku kokku kutsutud kohtumine rahanduskomisjoni istung.