Maanteeameti peadirektori asetäitja Lauri Lugna sõnul lähtub muudatuse loogika sellest, et liiklusregister on mõeldud kajastama neid sõidukeid, mis osalevad liikluses.
"Mis juhtub 1. oktoobril? Sõidukid, millele pole kaks aastat tehtud tehnoülevaatust ega liikluskindlustust, eeldatavasti liikluses ei osale, vähemalt seaduse järgi ei tohiks see nii olla. Seetõttu selliste sõidukite registrikanne peatatakse. Need sõidukid kukuvad liiklusregistri aktiivregistri osast välja, aga kõik andmed jäävad registrisse siiski alles," rääkis Lugna.
Maanteeamet tegi oma andmebaasis inventuuri ja selgus, et sõidukeid, mille registrikanne uue seaduse järgi peatatakse, on Eestis praegu 159 019 ehk pea 17 protsenti kõigist arvel olevatest sõidukitest.
Kui tekib soov oma liiklusvahend kõigile seadustele vastavalt jälle sõitma viia, piisab sellest, kui sõiduriistale uuesti liikluskindlustus teha ja tehnoülevaatus läbida.
Kui inimene aga soovib oma auto registrist lõplikult kustutada, tuleb selleks tega avaldus ja kirjutada detailne seletuskiri, mida autoga täpselt tehti, et seda enam olemas ei ole. Maanteeameti juures tegutseb komisjon, kes teeb siis nende sõidukite kohta otsuse.
Keskkonnainspektsiooni keskkonnakaitseosakonna peainspektor Rene Rajasalu selgitas, et kui kontroll tuvastab, et sõiduk on lammutatud mitte keskkonnasõbralikult või on see antud lammutamise õigust mitteomavale isikule, võidakse alustada väärteomenetlust. Seaduse järgi võib see eraisikule tähendada kuni 1800 euro suurust trahvi. Samas kui ebaseaduslikust lammutamisest on möödas rohkem kui kaks aastat, on tegu aegunud ja väärteomenetlust ei saa alustada
Vääna autolammutuse juhataja Priit Hanson suhtub seadusemuudatusse aga ettevaatliku skepsisega. Kui sõiduk kahe aasta möödumise reegli alusel registrist välja kukub, võib see olla vesi illegaalsete lammutajate veskile. Samale asjaolule juhtis eelnõu menetlemise ajal tähelepanu ka autolammutajate liidu juhatuse esimees Raivo Pertel, kelle sõnul annab see sõidukiomanikele selge signaali, et nad võivadki rahulikult oma sõiduki ära lammutada või vabalt illegaalsele lammutajale müüa.
Lugna nentis, et nüüd, kus registri jaoks saab probleem lahendatud, tuleb keskkonnapoliitika poole pealt kõvasti selgitustööd teha. Sõiduki ise lammutamine või suvalise kokkuostja kätte müümine ei ole mõistlik ega ka seaduslik.