- Hoia rahakotis pisut sularaha. Kui kaardimaksed ei toimi, saad vajalikud ostud tehtud sularahaga.
- Pikemaks katkestuseks võiks kodus olla nädala sularahavaru. Iga pere vajadused on erinevad, kuid üldjuhul võiks olemas olla piisavalt raha, et maksta ühe nädala hädapäraste kulutuste eest.
- Kui sul on rahakotis mitu erinevat pangakaarti, proovi neid kõiki. Võib juhtuda, et katkestus puudutab vaid ühte panka või teatud tüüpi kaarte.
- Ära jäta olulisi makseid viimasele minutile. Kui sul siiski ei õnnestu makset õigel ajal teha, siis anna sellest makse saajale teada. Pankadel on varuplaanid juhuks, kui pankadevahelised maksesüsteemid ei tööta. Tuleb aga arvestada, et varuplaanide käivitamine võtab aega ja maksed ei liigu siis sama kiiresti kui tavaliselt.
Kuidas tegutseda, kui maksed ei liigu?
- Kui internetipank ei tööta või pole kättesaadav – tasub pöörduda panga poole. Pank võib paluda mõnda aega oodata, pöörduda kontorisse või teavitada makse saajat probleemist.
- Kui kaardimakse ei tööta – kui sul on sularaha, siis maksa sellega. Kui sul on mõne teise panga kaart, siis proovi seda. Lisaks võid helistada panka, kes kaardi väljastas.
- Kui on oht, et katkestus venib pikemaks – vaata üle oma sularahavarud ja mõtle läbi, milleks sul raha vaja läheb. Tee vaid hädapäraseid kulutusi.
Tasub teada: maksete liikumiseks peab töötama kogu ahel
Makseteenused (kaardimaksed ja maksed internetipangas) toimivad siis, kui töökorras on paljude osaliste süsteemid. Tegemist on omamoodi ahelaga: kui üks lüli puruneb, võib juhtuda, et makseid ei saa üldse teha. Teine kord võib see tähendada, et makseid ei saa teha ainult ühe panga kaardiga või ühes internetipangas. Et maksed liiguksid, peavad töötama järgmiste osaliste süsteemid:
- elektri- ja sidefirmad;
- makset saatev ja makset vastu võttev pank;
- pankadevaheliste maksesüsteemide haldajad;
- kaardimaksete töötlejad (Eestis on need Nets Estonia ja Swedbank);
- rahvusvahelised kaardimakseorganisatsioonid, kelle kaudu tehakse rahvusvahelisi makseid;
- kaupmees, kelle käest kaupa või teenust ostetakse.
Mis põhjustel võivad maksesüsteemides tõrked tekkida?
Kui poes või pangas ei saa makset teha, siis tavaliselt seepärast, et:
- maksesüsteemides läheb katki kas riist- või tarkvara;
- süsteemi arendustööd pole piisavalt hästi korraldatud – nt lipsavad sisse inimlikud vead või uut lahendust pole piisavalt põhjalikult katsetatud;
- looduskatastroofid, mille tagajärjel võivad kaduda elekter ja side või saada kahjustada hooned või makseseadmed; või
- toimunud on füüsiline või küberrünnak – korraga võivad rünnaku alla sattuda ühe või mitme asutuse süsteemid, mis on vajalikud maksete liikumiseks.