Komisjoni esimees Jaak Aab selgitas, et veeteetasu on vaja hoida soodsana, et püsida konkurentsis naabermaadega, kes sarnaseid soodustussüsteeme laialdased kasutavad. „Tahame säilitada rahvusvahelist kaupade ja reisijate vedu merel ja motiveerida kaubasaatjaid suunama oma kaubavoogusid läbi Eesti sadamate,“ sõnas Aab.
Tänavu kehtib veeteetasu soodustus 15 protsenti. Eelnõuga vähendatakse 2025. aasta 1. jaanuarist kuni 2025. aasta 31. detsembrini kõikidel Eesti sadamatesse või sadama reidile sisenevatel laevadel tasumisele kuuluvat veeteetasu 14 protsendi võrra.
Merendus- ja logistikasektor pole veel täielikult taastunud
Eelnõu seletuskirja kohaselt pole merendus- ja logistikasektor tervikuna täielikult taastunud COVID-19 pandeemia mõjudest, mis põhjustas alates 2020. aasta algusest märkimisväärse reisijate- ja kaubavahetuse languse veeteedel ning Eesti sadamates. Lisaks vähenesid Eesti meretranspordi ja sadamate kaubamahud märkimisväärselt 2023. aastal, eelkõige seoses Ukraina sõja ja sellest tulenevalt ELi kehtestatud sanktsioonidega Venemaalt pärit kauba veole. Ka 2024. aastal on kaubamahtude vähenemine jätkunud.
Majanduskomisjon otsustas algatada meresõiduohutuse seaduse täiendamise seaduse eelnõu ning tegi ettepaneku eelnõu menetlusse võtmise korral võtta see Riigikogu täiskogu päevakorda 4. novembril ettepanekuga esimene lugemine lõpetada.