"Täna tuleb tunnistada, et karistuspoliitika ei ole olnud mõjus korduva joobes juhtimise ohjeldamiseks ning seepärast tuleb karistusi diferentseerida," rääkis justiitsminister Urmas Reinsalu teisipäeval pressikonverentsil.
Esmajärjekorras soovitab ministeerium karmistada karistusi kriminaalses joobes juhi põhjustatud raske liiklusõnnetuse ning korduva kriminaalses joobes sõidukijuhtimise eest. Siin tuleb jätta esimese rikkumise korral juhile võimalus ennast parandada, kuid järgmisel korral tuleb mõista juhile juba šokivangistus.
"Kohus saab õiguse otsustada, kas määrata karistuseks ühe-, kahe- või 30-päevane vangistus, aga see tuleks ettepaneku kohaselt igal juhul," ütles teisipäeval pressikonverentsil justiitsministeeriumi kriminaalpoliitika asekantsler Kristel Siitam-Nyiri.
Edasi teeb ministeerium ettepaneku seadustada kriminaalses joobes juhtimiselt tabatud inimeselt juhtimisõiguse äravõtmine kohustuslikus korras. "Praktika näitab, et see on üks meede, mida enim kardetakse," selgitas Siitam-Nyiri. Samas, kuna selline karistus võib piirata juhi võimalusi professionaalseks tegevuseks, siis soovitatakse asendada juhtimisõiguse äravõtmine kohustusliku alkoluku paigaldamisega juhi kulul, lisas ta.
Kuna praeguste seaduste kohaselt saavad purjuspäi roolist tabatud juhid autot edasi kasutada, siis soovitab ministeerium võtta kohtuotsust ootavalt kriminaalses joobes juhilt tõkendina sõiduki võtmed või registeerimisnumber. "See tooks riigile kaasa ka väiksema halduskoormuse, kuna autode konfiskeerimine on riigi jaoks märksa suurem kulu," ütles Siitam-Nyiri BNS-i teatel.
Katseajale mõistetud juhi korral, kui ta tabatakse uuesti joobes juhtimiselt, tuleb alati pöörduda kohtusse, kes otsustab siis karistuse täitmisele pööramise, soovitab ministeerium oma ettepanekutes.
Ministeerium teeb ka ettepaneku näha ette vastutus joobes juhiga autos teadlikult kaasasõitmise eest, luues selleks uue väärteokoosseisu. Kui arvestada, et hinnanguliselt sõidab meil liikluses iga päev vähemalt tuhat joobes juhti ja neist ka ainult kümnel protsendil on kaassõitja, siis see tähendab ikkagi vähemalt sadat inimest, märkis Siitam-Nyiri.
Ministeerium soovitab ka hakata saatma kriminaalses joobes tabatud juhtidele iga aasta meeldetuletusi, kus neid hoiatatakse järgnevatest karistustest, kui nad uuesti purjuspäi roolist tabatakse.
Täna arutab justiitsministeeriumi ettepanekuid valitsuse liikluskomisjon, edaspidi arutatakse neid ka praktikutega ning siis esitatakse eelnõu väljatöötamiskavatsus.
Ministeerium koostas ettepanekud üheksas valdkonnas, Reinsalu sõnul loodab ta nende jõustumist järgmiseks suveks, sest just suvel tabatakse kõige rohkem joobes juhte.