15.01.2016 Reede

Uutel autodel peab sellest aastast olema energiamärgis

Selle aasta algusest peab kõigil Eestis uuena müüdavate autode näidistel olema energiamärgis, mis annab ostjale infot selle kohta, milline on auto kütusekulu ja kui palju süsihappegaasi õhku heidetakse.

Uued autod peavad sel aastal kohustuslikult kandma energiamärgist
Uued autod peavad sel aastal kohustuslikult kandma energiamärgist Foto: keskkonnaministeerium

Sõiduauto kütusekulust ja süsinikdioksiidi (CO2) heitest tarbija teavitamine on kohustuslik olnud juba 2005. aastast, aga tänavu 1. jaanuarist peab igal uuena müüdava auto näidisel olema energiamärgis, mida tuleb automüüjatel iga aasta 1. aprilliks uuendada. Energiamärgise info tekitatakse maanteeameti liiklusregistri andmete põhjal ning seda saab luua maanteeameti kodulehel.

"Energiamärgis, mis on ilmselt paljudele tuttav näiteks kodumasinatelt, on hea abivahend otsustamaks, kas mõni konkreetne auto on ostja jaoks sobiv või mitte. Märgis annab kiirelt ja lihtsalt ülevaate, kas tegemist on ökonoomse sõiduautoga või kütuseröövliga, mis ka keskkonda märkimisväärse jälje maha jätab," ütles keskkonnaminister Marko Pomerants.

Kasutatud autode müümisel on energiamärgise kasutamine vabatahtlik, teatas keskkonnaministeerium.

Sõiduautod on klassidesse jagatud absoluutse CO2 heite põhjal ehk madala CO2 heitkogusega auto on olenemata auto tüübist klassis "A" ja suure heitkogusega auto klassis "G". Energiaklassid on määratud arvestades eri huvigruppide arvamusi, teiste riikide kogemusi, Eesti autoparki ja selle ajaloolist CO2 heite muutust ning Euroopa Parlamendi ja Nõukogu määruse kohast uute sõiduautode keskmist CO2 heitkoguse taset.

2014. aastal oli Euroopa Liidu keskmise uue sõiduauto süsihappegaasi heitkogus 123 grammi kilomeetri kohta, Eestis oli samal aastal keskmine sõiduauto CO2 heitkogus 140 grammi kilomeetri kohta.

"Eesti autopargi CO2 heite koguse viib üles see, et autode keskmine vanus on kõrge ja see trend pigem kasvab. Eesti autopargi keskmine vanus on 14 aastat, Euroopa Liidus aga alla kümne," selgitas keskkonnaminister.

Euroopa Liit on seadnud aastateks 2015 ja 2021 uutele sõiduautodele CO2 heitkoguse vähendamise eesmärgid. Euroopa Parlamendi ja Nõukogu määruse kohaselt ei tohi 2015. aastast alates esmaregistreeritud autode keskmine CO2 heitkogus olla rohkem kui 130 grammi CO2 kilomeetri kohta. See vastab kütusekulule ligikaudu 5,6 liitrit saja kilomeetri kohta bensiinimootori ning 4,9 liitrit saja kilomeetri kohta diiselmootori korral.

2021. aastaks tuleb uute sõiduautode keskmist CO2 heitkogust vähendada koguni 95 grammini kilomeetri kohta, mis vastab kütusekulule ligikaudu 4,1 liitrit saja kilomeetri kohta bensiinimootori ja 3,6 liitrit saja kilomeetri kohta diiselmootori korral. Eesmärkide täitmisel prognoositakse Euroopa Liidus vastavalt 18- ja 40-protsendilist CO2 heitkoguse vähenemist võrreldes aastaga 2007.

Küsi nõu!

  Esita küsimus

Saada vihje

Hea lugeja, meie eesmärk on teha just sellist ajakirja, nagu sulle meeldib. Pane kirja soovitud teemad ning dokumendivormid, mida tahaksid siit leida. Tehkem koostööd!
430824810 430800019636154 7356040320163199917 n255