19.09.2017 Teisipäev

Kaubandust puudutav seadusandlus – mis on tulemas EL tasemelt järgmistel aastatel

Jõustuvad uued EL-i energiamärgistust käsitlevad õigusaktid – aastaks 2020 peavad turule toodavad tooted olema uute märgistega.

Praegu valmistab Euroopa Komisjon ette strateegiat, mis on suunatud plastmasside kasutamisest põhjustatud keskkonnaprobleemide vähendamisele kogu väärtusahela raames ja kogu plasti elutsükli vältel.
Praegu valmistab Euroopa Komisjon ette strateegiat, mis on suunatud plastmasside kasutamisest põhjustatud keskkonnaprobleemide vähendamisele kogu väärtusahela raames ja kogu plasti elutsükli vältel. Foto: pixabay.com

ELi uus energiamärgistuse raammäärus jõustus ametlikult augustis. Nimetatud määrus ajakohastab 2010. aasta direktiivi ja asendab praegused A+, A++, A+++ klassid lihtsama skaalaga A-st G-ni. Esimesed uute energiamärgistega tooted ilmuvad turule 2019. aasta lõpus või 2020. aasta alguses. EuroCommerce oma liikmetega keskendub nüüdsest üksikasjalikele eeskirjadele, mis tuleb järgnevalt määratleda konkreetsete tootekategooriate lõikes. Töötame selle nimel, et eeskirjad oleksid selged ja paindlikud ning tooksid kaasa võimalikult vähe segadust ja ebaühtlast jõustamist ning järelevalvet. Euroopa Komisjon alustas esimesele tootegrupile (telerid, nõudepesumasinad, pesumasinad, külmikud ja lambipirnid) suunatud vastava seadusakti väljatöötamisega koostöös Ökodisaini Konsultatsioonifoorumiga (Ecodesign Consultation Forum),  kus osaleb ka EuroCommerce.

Kaubandussektori jaoks on lahtised järgmised küsimused: märgistuse kasutamine veebipoes, siltide paigutamine kaupluses ja väikesemõõduliste toodete nagu lambipirnid ümbermärgistamise nõuded.

EuroCommerce tegeleb ka sellega, et välja selgitada, kas mõned uue regulatsiooni eeskirjad (näiteks reklaamimisel) on – nagu mõne riigi ametiasutused näivad arvavat – juba praegu kohaldatavad või alles siis, kui on olemas konkreetsete tootekategooriate kohta täpsustatud regulatsioon. Viimatinimetatud variant on kooskõlas Euroopa Komisjoni nägemusega (ja meie sektori ootustega).

Euroopa Komisjon palub EL-i plastistrateegia sisendit

Praegu valmistab Euroopa Komisjon ette strateegiat, mis on suunatud plastmasside kasutamisest põhjustatud keskkonnaprobleemide vähendamisele kogu väärtusahela raames ja kogu plasti elutsükli vältel. Euroopa Komisjoni hinnangul ei kajastu keskkonnakahjud piisavalt plasti enda hinnas ega ka sellest valmistatud lõpptoodete hindades. Strateegia eesmärk on edendada seadusandlikke ja vabatahtlikke meetmeid, vähendamaks plastjäätmete sattumist keskkonda ning suurendamaks plasti taaskasutust. Jaekaubanduse Jätkusuutlikkuse Edendamise Foorumi kaudu on Euroopa Komisjon pöördunud kaubandussektori poole, et uurida meie mõtteid ja võimalikke panuseid mitmetesse strateegias kaalutletud võimalustesse. Ideaalis sooviks Euroopa Komisjon, et meie sektor kehtestaks endale vabatahtliku eneseregulatsiooni. Kaalutavad meetmed, mis on olulised kaubandussektori jaoks, on plastjäätmete kogumise ja sorteerimise parendamine, taaskasutusvõimaluste suurendamine parema materjali ja tootearenduse kaudu ning ülepakendamise vähendamine, korduvkasutatava pakendi laialdasem kasutamine B2B-süsteemis, ühekordselt kasutatavate plastmaterjalide vähendamine ja mikroplastide vähendamine või keelamine.

EuroCommerce teeb oma liikmetega koostööd sektori võimaliku panuse väljaselgitamiseks ja paneb juba kokku sidusrühmade vastust hiljuti loodud mikroplastikute keelamise ideele. Suurbritannia valitsus on hiljuti avaldanud seaduseelnõud, mis keelaksid plastist mikroosakeste kasutamise kosmeetikatoodetes. UK eelnõu võiks saada malliks vastavasisulistele Euroopa Liidu seadustele.
Euroopa Parlament hääletab ligipääsetavuse määrust (Accessibility Act) puuetega inimestele.

Euroopa Parlament kavatseb sel nädalal oma täiskogu istungil hääletada kavandatava Euroopa juurdepääsetavuse määruse (Accessibility Act) üle. See eelnõu nõuab paljude toodete ja teenuste, sealhulgas e-kaubanduse, kohandamist puuetega inimestele kättesaadavaks. Euroopa Parlamendi siseturu- ja tarbijakaitsekomisjoni (IMCO) juhatus võttis aprillis vastu raporti, mille koostas Euroopa Parlamendi liige Morten Løkkegaard (ALDE, DK). Parlamendiliikmed on esitanud raportisse mitmeid kahjustavaid muudatusettepanekuid. EuroCommerce koos Business Europe’i ja teiste ettevõtlusorganisatsioonidega tegi enne arutelu ja hääletamist avalduse, milles nõuti, et Euroopa Parlament ei lisaks neid muudatusi IMCO raportisse. Avalduses on välja toodud meie argumendid tasakaalu saavutamiseks puuetega inimestele kättesaadavuse tagamise ja selle mõju vahel ettevõtete innovatsioonile ja Euroopa majandusele tervikuna. Eelkõige oleme me seisnud selle eest, et väikeettevõtetele võimaldataks suuremat paindlikkust, kuna neid löövad  uued reeglid kõige  valusamalt.  Nõukogu ei ole veel seisukohta võtnud.

Euroopa Komisjon  küsib turuosalistelt arvamust veebiplatvormide läbipaistvuse kohta

Euroopa Komisjon käivitas suve jooksul arvamuste kogumise internetiplatvormide läbipaistvuse küsimuste üle, mis on osa ulatuslikust konsultatsioonist tarbijate õigusi käsitlevate muudatuste kohta (REFIT).

Arvamusi kogutakse selle kohta, kas panna ostukeskkonnale seadusega kohustus teavitada tarbijaid selgelt ja arusaadavalt, kas nad ostavad kaupa ettevõttelt, kes on veebiplatvormi omanik või mõnelt teiselt müüjalt – ettevõttelt või üksikisikult, kas EL-i tarbijaõigused kehtivad müügi suhtes ning kes peaksid vastutama juhul, kui platvorm ei täida talle pandud teavitamiskohustusi. EuroCommerce korjab oma liikmetelt sisendit seisukoha kujundamiseks. Pooldame seda, et tarbijad saaksid selget teavet selle kohta, kellelt täpselt nad toodet ostavad, enne ostu sooritamist. Oleme seisukohal, et veebiplatvormid võivad olla müüjaga ühiselt vastutavad, sõltuvalt sellest, kui suur roll veebiplatvormil müügitehingu tegemisel on.

Platvormide läbipaistvusega seotud konsultatsioonidele arvamuste esitamise tähtaeg on 18. september, samal ajal kui üldine REFIT-konsultatsioonide kohta märkuste esitamise tähtaeg on 8. oktoober.

Kaupmeeste Liit, EuroCommerce

Küsi nõu!

  Esita küsimus

Saada vihje

Hea lugeja, meie eesmärk on teha just sellist ajakirja, nagu sulle meeldib. Pane kirja soovitud teemad ning dokumendivormid, mida tahaksid siit leida. Tehkem koostööd!
430824810 430800019636154 7356040320163199917 n255