Toidu ja joogi hinnatõus on alles oma tippu läbimas ning ka paljude teistegi kaupade puhul on suuremate tootmiskulude mõjud veel lõplikul määral avaldumata,
ütles Aab.
Ta lisas, et tarbijate ostujõudu pärssisid mullu ka euribori kiirest tõusust tulenevad kõrgemad laenu- ja liisingukulud.
"Kui uskuda keskpankurite sõnumeid, siis kõrged intressid on tulnud, et jääda pikemaks ajaks. Käesoleval aastal jäävad keskmine palgakasv ja tarbijahindade kallinemine usutavasti samasse suurusjärku, mis tähendab, et inimeste reaalne sissetulek edasi ei vähene. Paraku ei loo see ka võimalust lõppenud aastal tekkinud ostujõu kaotuse tagasi tegemiseks ehk inimeste tarbimisvõimalused on kokkuvõttes tänavu kasinamad kui mullu," tõdes analüütik.
Statistikaamet teatas eile, et esialgsetel andmetel oli jaekaubandusettevõtete müügitulu 2022. aastal kokku 10,5 miljardit eurot ning võrreldes 2021. aastaga suurenes müügitulu püsivhindades 2 protsenti. Kõige enam, 12 protsenti, suurenes müügitulu 2022. aastal mootorikütuse jaemüügiga tegelevates ettevõtetes, tööstuskaupade kauplustes oli kasv 3 protsenti. Müügitulu vähenes aga 3 protsenti toidukaupade kauplustes.
Jaekaubandusettevõtete müügitulu oli eelmise aasta detsembris 996 miljonit eurot. Võrreldes 2021. aasta detsembriga vähenes müügitulu 7 protsenti. Müügitulu langust mõjutasid detsembris enim tööstuskaupade kauplused, kus müük vähenes aastaga 11 protsenti. Müügitulu vähenes enamikul tegevusaladel, vaid apteekide ja kosmeetikatarvete kauplustes kasvas müük 7 protsenti.
Aab lisas, et müügitulu langust leevendas veidi tavapärane tarbimise kasv aasta lõpus. "Detsember oli kaupmeeste jaoks lõppenud aasta kõige tugevam kuu, sest nagu ikka meelitas pühadeaegne ostuhullus inimesed poodidesse ja kergitas müügimahud üldisest trendist kõrgemale. Hüpe ei olnud siiski nii võimas kui tavaliselt – varasematel aastatel on detsembrikuu müügimaht olnud eelneva 11 kuu keskmisega võrreldes 15–20 protsenti kõrgem, lõppenud aastal aga vaid 9 protsenti.
See võtab Aabi hinnangul kokku kogu 2022. aasta jaemüügi dünaamika. "Aasta alguses lubasid suuremad reservid ja pensioniraha kasutuselevõtt inimestel kiire inflatsiooni tingimustes tarbimispeoga jätkata, kuid teisel poolaastal jäi jaekaubanduse maht 2021. aasta samale perioodile alla. Teistest erinevalt paistis silma kütuse müük, mis kasvas läbivalt kogu aasta," märkis analüütik.