Maailm on pidevas muutumises ning muutumas on 2020. aasta lõpuga ka Soomes kasutusel olnud KATSO teenus, mis asendatakse kohalikele Suomi.fi e-identifitseerimise ja Suomi.fi e-volitustega. Välisettevõtete (näiteks Eesti ettevõtjate) esindamise õigust omavad isikud peavad senise asendama Soome Authenticatori rakendusega.
Identifitseerimisvõimalus võimaldab kasutada Soome avaliku halduse e-teenuseid.
2021. aasta jaanuarist ei ole identifitseerimiseks enam võimalik kasutada KATSO ID-d isiku tuvastamiseks. Väljastatud info kohaselt ei edasta KATSO varasemalt antud volitusi uuele teenusele. Need tuleb uues keskkonnas uuesti luua.
Uuest aastast uue süsteemiga – Soome Authenticator
Kuidas saab uuest aastast harjumuspäraseid e-teenuseid kasutada? Alustada tuleb Authenticatori äpi allalaadimisest ja kasutajatunnuse registreerimisest ning jätkata isiku tuvastamisega. Rakenduse kasutuselevõtu ja kasutajatunnuse registreerimise järel saab välisriigi kodanik Soome avaliku halduse e-teenuste kasutamiseks sisse logida, kasutades kasutajatunnust või e-posti aadressi, parooli ja rakenduse PIN-koodi.
Kirjeldatu on tehnilise poole lahendamine, mis osavamatel nutitelefoni käsitlejatel võib mööduda valutult.
Ajamahukam ja segadust tekitavam osa on apostillitud dokumentatsioon: kehtiva seaduse valguses ei ole Eesti-Soome ärisuhetes vajadust apostillimise järgi, aga tänaseks on korduvate järelpärimiste tulemusel teada, et Soome riigiasutus ei aktsepteeri vähemat.
Apostillitud dokumentatsiooni saamiseks peab ettevõtja pöörduma notari poole ja kuuldavasti on tekkinud sellest enam kui kord segadust. Notar, järgides kehtivaid õigusakte, ei ole alati valmis apostillima. Oleme korduvalt tulnud ettevõtjatele selles appi ja püüdnud notarile tekkinud olukorda selgitada.
Nagu ikka uue süsteemi rakendumisel, peab ettevõtja edaspidiselt e-teenuseid kasutades veenduma, kas valitud Soome avaliku halduse e-teenuse pakkuja toetab Authenticatoriga identifitseerimist või mitte.