20.12.2019 Reede

Edasilükkunud tulumaksu kajastamine IFRS konsolideeritud aruannetes

Edasilükkunud tulumaksu kajastamiseks on tekkinud kaks erinevat meetodit eelkõige suurettevõtteid puudutavates rahvusvahelise finantsaruandluse standardi IFRS põhjal koostatud konsolideeritud aruannetes.
Edasilükkunud tulumaksu kajastamine IFRS konsolideeritud aruannetes
Edasilükkunud tulumaksu kajastamine IFRS konsolideeritud aruannetes Foto: pixabay

2018. aastal hakkas kehtima Lätis uus tulumaksusüsteem, mis sarnaneb Eesti süsteemile. Selle rakendamisega Lätis tekkis aga ka uus käsitlus edasilükkunud tulumaksu kajastamisele IFRS konsolideeritud aruannetes, mis võib tingida vajaduse muuta seniseid Eestis kasutusel olnud edasilükkunud tulumaksu kajastamise põhimõtted nendes aruannetes.

IFRSi aruannetes reguleerib edasilükkunud tulumaksu kajastamist standard IAS 12, mis on kehtinud samal kujul juba aastaid. Selle järgi ei ole Eesti ettevõtted tütarettevõtetes olevatelt jaotamata kasumitelt edasilükkunud tulumaksu kohustust kajastanud, vaid on konsolideeritud aruannetes kajastanud kogu konsolideeritud jaotamata kasumilt tulumaksukulu siis, kui dividendid välja kuulutatakse vastavalt standardi sättele IAS 12.52B/57A. Kogu konsolideeritud jaotamata kasumi osas dividendide maksmisel tekkiva tulumaksukohustuse kohta avalikustatakse infot vastavalt sättele IAS 12.82A.

Kuigi IAS 12 standard ei ole muutunud, on Läti tulumaksusüsteemi muutmist analüüsinud eksperdid leidnud, et vastavalt IAS12 paragrahvile 39 peab konsolideeritud aruandes tütar-, sidus- ja ühisettevõttetes ning filiaalides olevate jaotamata kasumite suhtes kajastama edasilükkunud tulumaksu kohustuse dividendi tulumaksumääraga, välja arvatud juhul, kui tütar- või sidusettevõtte kasumit ei kavatseta jaotada lähemas tulevikus ja selle kasumi jaotamine on emaettevõtte või investori kontrolli all.

Milline meetod valida?

Praegu on võimalus neil umbes 90 ettevõttel, keda see valik puudutab, valida neile sobivaim meetod, lähtudes raamatupidamise seadusest ja Raamatupidamise Toimkonna juhendite (RTJ) põhimõtetest. Raamatupidamiskohustuslane peaks valima meetodi selliselt, et oleks tagatud aktuaalse, olulise, objektiivse ja võrreldava informatsiooni saamine raamatupidamiskohustuslase finantsseisundist, finantstulemusest ja rahavoogudest. Aastaaruandes tuleb avalikustada, milline lähenemine on valitud koos valiku põhjendustega.

Mis saab edasi?

Aruannete võrreldavuse tagamiseks on eesmärk siiski leida ühtne lähenemine. Selleks on Raamatupidamise Toimkond koostöös Audiitorkogu ning Deloitte, Ernst ja Youngi, KPMG ja PwC ekspertidega koostanud kahe meetodi erinevusi kirjeldava dokumendi, mille eesmärk on teavitada probleemist Rahvusvahelise Arvestusstandardite Nõukogu (International Accounting Standards Board, IASB) liikmeid, kes on rahvusvahelise IFRS standardi hoidjad, ning küsida nende seisukohta IAS12 tõlgendamisel. Mainitud dokument saadeti neljapäeval IASB-le ning on avalikustatud ka Eesti raamatupidamise toimkonna kodulehel (https://www.rahandusministeerium.ee/et/easb/toimkonna-tegevus).

Küsi nõu!

  Esita küsimus

Saada vihje

Hea lugeja, meie eesmärk on teha just sellist ajakirja, nagu sulle meeldib. Pane kirja soovitud teemad ning dokumendivormid, mida tahaksid siit leida. Tehkem koostööd!
430824810 430800019636154 7356040320163199917 n255