Maksukäitumise hinnangute jagamise võimaldamise eesmärgiks on aidata maksukohustuslastel hõlpsamalt langetada otsuseid äripartnerite valikul, suurendada ettevõtluskeskkonna läbipaistvust tervikuna, millega kaasneb ausam konkurentsikeskkond ning laiemalt toetada maksukuulekuse kõrget taset. Näiteks saaks ettevõtja edaspidi otsustada, et maksu- ja tolliamet peab andma juurdepääsu ühele konkreetsele tehingupartnerile või avalikustama hinnangu kõigi jaoks.
Maksukäitumise hinnangute kujunemine
Maksukäitumise hinnanguid on kaks. Esimene on maksukuulekuse hinnang, mis iseloomustab ettevõtte seadusest tulenevate kohustuste täitmise õigeaegsust ja korrektsust. Hinnangus võrreldakse ka ettevõtte poolt deklareeritud töötasu väljamakseid Eesti keskmise töötasuga samadel ametikohtadel.
Maksukuulekuse hinnangu andmise aluseks on järgmised näitajad:
- võla olemasolu ja sellega seotud menetlused,
- tähtaegselt esitatud õigete andmetega deklaratsioonid,
- viimasel 12 kuul läbi viidud maksumenetlused,
- maksu- ja tollialaste süütegude eest määratud kehtivad karistused,
- deklaratsioonil TSD deklareeritud keskmine töötasu,
- vastutava isiku võla olemasolu ja sellega seotud menetlused.
Teine on maksuasjade korrasoleku hinnang, mis juhib tähelepanu võimalikele ebakõladele ja puudustele ning võimaldab ettevõttel seeläbi parandada oma maksukäitumist.
Maksuasjade korrasoleku hinnangu andmise aluseks on järgmised näitajad:
- töötamise registri andmed,
- käibedeklaratsiooni ja selle lisa andmed,
- deklaratsiooni TSD andmed,
- muud tähelepanekud ja asjaolud – on informatiivne näitaja, mis ei mõjuta maksuasjade korrasoleku hinnangut. Näiteks juhitakse tähelepanu sellele, kui ettevõtte tehingupartneri juhatus on vahetunud.
Hinnangute väärtused ja nende tähendused
Mõlema hinnangu puhul kuvab maksu- ja tolliamet ettevõtjale või tulevikus ettevõtja poolt märgitud isikule (nt tehingupartnerile) või tema soovil kõigile 3-palli-süsteemis maksukuulekuse või maksuasjade korrasoleku hinnangu, mis on tähistatud numbri ja värviga. Näiteks kui ettevõtja maksukäitumine on halb, siis on see tähistatud punase värviga ja numbriga 1. Kui ettevõtja maksukäitumine on eeskujulik, siis on see tähistatud rohelisega ja numbriga 3. Lisaks toob maksu- ja tolliamet välja hinnangu andmisega seotud faktid, milleks on näiteks maksuvõla olemasolu või selle puudumine ning deklaratsioonide esitamine või esitamata jätmine.
Info jagamise nõusoleku andmine
Eelnõu jõustumisel oleks maksukohustuslasel võimalik teha taotlus ja anda sellega maksu- ja tolliametile nõusolek oma hinnangute jagamiseks elektrooniliselt. Nõusoleku andmiseks piisab rakenduses selleks ettenähtud nupule vajutamisest, et anda maksu- ja tolliametile luba hinnangute automatiseeritud jagamiseks kolmandate isikute ja asutustega, või üleüldse avalikustamiseks.
Muudatused on positiivsed seaduskuulekatele ettevõtjatele
Kuna ettevõtja saab ise otsustada, kas ja kellele võib maksu- ja tolliamet anda ligipääsu maksukäitumise hinnangule, ei kaasne muudatustega ettevõtjale negatiivseid mõjusid. Kui ettevõtja ei taha, siis ei pea ta ka edaspidi oma maksukäitumise hinnangut kellegagi jagama. Muudatustega kaasnevad aga positiivsed mõjud maksukuulekatele ettevõtjatele, sest eelnõu võimaldab tõsta usaldusväärsust eelkõige tehingupartneri ees ning kokkuvõttes aitavad plaanitavad muudatused kaasa ettevõtluskeskkonna läbipaistvuse suurendamisele, ausa konkurentsi tagamisele ning maksukuulekuse parandamisele.
Rahandusministeeriumi eelnõu kohaselt jõustuvad maksukäitumise hinnangu jagamisega seotud muudatused üldises korras ehk kolmandal päeval pärast Riigi Teatajas avaldamist. Hetkel ei ole veel teada, kas, millal ning millisel kujul muudatused jõustuvad.