MTA mullu 24. jaanuari veoki läbivaatuse akti kohaselt sisenes samal päeval Vene Föderatsioonist Eesti Vabariiki OÜ-le Mürin kuuluv veoauto. Aktsiisivabastuse kontrolliks pumbati veose kütusepaakidest välja kogu kütus ehk 690 liitrit ja tagasi valati üksnes 200 liitrit, kuna MTA jõudis järeldusele, et vaid osa standardsetes kütusepaakides Eestisse toimetatud kütusest kulub rahvusvahelise veo sooritamiseks ning on põhjendatud kahtlus, et kütust tuuakse Eestisse ärilisel eesmärgil.
MTA saatis 20. veebruaril OÜ-le Mürin teavituskirja, milles selgitas, et kinnipeetud kütuse osas tuleb teostada tolliformaalsused või esitada viie tööpäeva jooksul seisukohad ja tõendid, et kinnipeetud kütus on vajalik rahvusvahelise veo teostamiseks.
Samasisulise läbivaatusakti ja teavituskirja koostas MTA veel samast veokist 13. veebruaril 700 liitri, 28. veebruaril 320 liitri ja 20. märtsil 200 liitri kütuse väljapumpamise ja kinnipidamise kohta.
Mürin taotles kohtule esitatud kaebustes MTA diislikütuse väljapumpamise ja kinnipidamise õigusvastasuse tuvastamist ning kinnipeetud kütuse tagastamist. Ettevõtte oli oma sõnul järginud alkoholi-, tubaka-, kütuse- ja elektriaktsiisi seaduse nõudeid ja pole kütust veoki kütusepaagist välja võtnud. Venemaal tangitud kütusega pole aga keelatud Eestis sõita.
Kuigi Tartu halduskohus ja ringkonnakohus jätsid Mürina kaebuse rahuldamata, otsustas riigikohus, et kütuse kinnipidamine piiril oli õigusvastane ja kütus tuleb Mürinale tagastada.
Vastavalt seadusele on lubatud tuua liiduvälisest riigist aktsiisivabalt kütust mootorsõiduki ja selle erikonteineri standardses kütusepaagis, kui see kütus on ette nähtud kasutamiseks kütusena samas mootorsõidukis. Maksuhaldur aga leidis, et aktsiisivabastus kohaldub üksnes juhul, kui on tõendatud, et kütust tarvitatakse samas veokis rahvusvahelise veo teostamiseks ja soovijal tuleb aktsiisivabastuse aluseks olevaid asjaolusid tõendada.
Riigikohus otsustas, et seadust pole võimalik tuletada nõuet, et veokit koos selle paagis oleva kütusega võib kasutada üksnes rahvusvahelistel vedudel. Veel vähem on võimalik normist tuletada piirangut, et piiril veoki paagis tuvastatud kütuse kogus peab olema vajalik konkreetse veo lõpetamiseks.
Aktsiisivabastuse kohaldumiseks on oluline, et veok ületaks piiri eesmärgiga teostada rahvusvahelist vedu, teostades sõidu vähemalt ühel suunal veose või sõitjatega, ning kütus oleks veoki standardses kütusepaagis. Piiril ei ole võimalik tõendada ega kontrollida seda, et Eestisse toimetatud kütust kasutatakse samas veokis. Igal juhul ei saa kütuse kasutamist samas veokis tagada kütuse väljapumpamise ja kinnipidamisega.
Rahvusvahelist vedu teostava veoki kütusepaagist kütuse väljapumpamine ja kinnipidamine ning lisatõendite nõudmine järgmiste vedude kohta ja nende kontrollimine takistab piiriületusi, märkis kohus otsuses.
Samuti ei näe seadus kohtu otsuse kohaselt ette aktsiisivaba kauba kinnipidamist põhjendusega, et rahvusvahelise veo teostaja on oma eelneva käitumisega andnud alust kahtluseks, et kütus tuuakse Eestisse ärilisel eesmärgil.
Vedelkütuse seadus annab maksuhaldurile võimaluse pidada kütus kinni kuni asjaolude selginemiseni või tagatise esitamiseni, kui on kahtlus, et seda käideldakse väljaspool riiklikule järelevalvele allutatud käitlemissüsteemi või mille mitte-eesmärgipärane kasutamine toob kaasa aktsiisimaksukohustuse tekkimise või suurenemise.