Tööraamatu vastuvõtmise kohta annab siis klienditeenindaja oma allkirjaga teatise, kus on kirjas dokumendi esitamise kuupäev.
Postiga saatmisel tuleks koos tööraamatuga kindlasti edastada ka saatja kontaktandmed (nimi, isikukood, aadress, e-posti aadress, telefon), ning veel teada anda, kas soovitakse, et tööraamat tagastataks tavalise või tähitud postiga.
Pärast seda, kui sotsiaalkindlustusamet on tööraamatu andmed registrisse sisestanud, saadetakse koos tööraamatuga inimesele ka arvestatud staažiperioodid. Nii saab igaüks ise üle vaadata, kas kõik tema töökohad on arvesse võetud.
Juhul kui inimene oma tööraamatut ei leia, tuleks ühendust võtta sotsiaalkindlustusametiga – klienditeenindaja aitab vajalike dokumentide leidmisel ning teeb vajadusel päringud arhiividesse. Töötaja ise ei pea arhiivi päringut tegema.
Oma töötajate tööraamatuid saavad sotsiaalkindlustusametile esitada ka tööandjad. Tööandjatel palub amet tööraamatutele lisada nimekirja üle antavate tööraamatute kohta, kus on kindlasti ära märgitud inimese nimi ja isikukood (isikukoodi puudumisel sünniaeg) ja võimalusel töötaja kontaktandmed (e-post, postiaadress ja telefoninumber).
Amet ootab tööraamatuid neilt, kes veel pensioni ei saa ja kes on töötanud enne 1999. aastat. Vanadus- ja töövõimetuspensioni saajatel tööraamatut esitada vaja ei ole.
Sotsiaalkindlustusamet tuletab meelde, et tööraamatu esitamisel mingit lõpptähtaega ei kehti. Soovi korral võib tööraamatu ametisse tuua alles siis, kui jõuab kätte pensioniiga.
Järgnevalt toome ära mõned sotsiaalkindlustusameti vastused inimeste korduvatele küsimustele.
Kas tööraamat on kõigil inimestel, kes on kunagi töötanud?
Tööraamatuid väljastati kuni 1. juulini 2009. Pärast seda kuupäeva enam tööraamatu pidamise kohustust ei olnud. Enamikul inimestel, kes on enne mainitud kuupäeva töötanud, on tööraamat olemas.
Keda praegune üleskutse tööraamat üles otsida puudutab?
Inimesi, kes on töötanud enne 1999. aastat ja kellele sotsiaalkindlustusamet täna pensioni (töövõimetuspensioni, vanaduspensioni jms) ei maksa. Üleskutse ei puuduta neid inimesi, kes juba saavad pensioni (sh ka töövõimetuspension).
Miks tööraamatuid just praegu kampaania korras koguma hakati?
Eelmisel aastal sagenes pöördumiste hulk, kus inimesed küsisid, mida tööraamatuga teha ja kas selle võib ära visata. Leidsime, et on vaja rääkida pensioni aluseks olevate dokumentide tähtsusest ning tõsta inimeste teadlikkust ja vältida olukorda, kus pensioniks vajalikud dokumendid lihtsalt ära visatakse. Lisaks ka see, et kuni eelmise aasta lõpuni sai tööraamatud sotsiaalkindlustusametisse hoiule tuua. Selle aasta algusest hakkasime tööraamatuid ja selles olevat infot aga digitaliseerima.
Kui mul tööraamatut enam ei ole, kas ma hakkan siis tulevikus väiksemat pensioni saama?
Ei hakka. Kui sul on tööraamat kadunud, siis tööstaaži tõestamiseks võib sotsiaalkindlustusametile esitada muid töötamist tõendavaid dokumente. Selleks dokumendiks võib olla tööleping, käskkiri, korraldus, isiklik kaart, töötasuleht, töönimistu, teenistuskiri, teenistusleht, kolhoosi liikmeraamat, ametiühingu liikmekaart, tööettevõtuleping või muu tsiviilõiguslik leping. Dokument peab sisaldama andmeid töötamise aja kohta.
Kas tööraamatu üleskutse on seotud pensionireformiga, mida valitsus plaanib?
Ei ole. Tööraamatute kogumise üleskutse ei ole seotud valitsuse pensionireformiga. Varasem staaž ei puuduta kuidagi kavandatavaid muudatusi. See staaž, millest räägitakse uute pensionimuudatustega, hakkab kogunema alles pärast 2020. aastat.
Mida teha, kui tööraamat on kadunud?
Tööstaaži tõestamiseks on tulevikus, kui pensioni taotlema hakkad, mitu võimalust. Esita meile mõni muu töötamist tõendav dokument (tööleping, käskkiri, korraldus, isiklik kaart, töötasuleht, töönimistu, teenistuskiri, teenistusleht, kolhoosi liikmeraamat, tööettevõtuleping või muu tsiviilõiguslik leping).
Kui inimesel endal ei ole töötamist tõendavat dokumenti, siis palume tal pöörduda sotsiaalkindlustusameti poole, kes omakorda aitab pöörduda arhiivi poole.
Palume inimestel ise mitte rahvusarhiivi pöörduda, siin aitab teda sotsiaalkindlustusameti töötaja. Juhul kui dokumendid ei ole säilinud ja see on sotsiaalkindlustusameti töötajate abiga selgeks tehtud, on võimalik koos tunnistajate abiga enda töötamist tõendada. Selleks lepib meie töötaja inimese ja tunnistajatega eraldi aja kokku. Tunnistajaks saab olla inimene, kes on töötatud samas asutuses samal ajaperioodil ja kes saab enda töötamist dokumentaalselt tõendada.
Kui töökoha tõestamiseks on vaja kahte tunnistajat, siis kas on võimalik endale ajalukku töökohti nii-öelda võltsida, et saaks kõrgemat pensioni saama hakata?
Ei ole. Ka tunnistajad peavad oma töötamist tõendama töölepingu, tööraamatu vms viisil.
Kui ma saadan oma tööraamatu postiga, siis kui kiiresti ma selle tagasi saan?
Kui inimese tööraamat sotsiaalkindlustusametisse jõuab, võetakse temaga ühendust. Muu hulgas uuritakse seda, kas inimene soovib oma tööraamatu tagasi saada, ja kuidas (posti teel, tuleb ise järele, ei soovi üldse tagasi saada). Andmete sisestamiseks kulub umbes kaks kuud.