Igal aastal hukkub EL-i teedel umbes 22 700 inimest ja ligikaudu 120 000 saab raskelt vigastada. Viimase 10 aasta jooksul on EL-is liiklusõnnetustes hukkunud üle 11 800 kuni 17-aastase lapse ja noore, märgib kolmapäeval vastu võetud liiklusohutuse raport.
Paraku on hukkunute arvu vähenemine viimastel aastatel pidurdunud ja seetõttu jäi EL-il täitmata eesmärk vähendada aastatel 2010–2020 liiklussurmade arvu poole võrra. Liikluses hukkunute arv vähenes EL-is kümnendiga 36 protsenti, sealhulgas Eestis 24 protsenti.
Hiljutiste andmete kohaselt on kõige ohutumad teed Rootsis, kus on 18 surmajuhtumit miljoni elaniku kohta, samas kui Rumeenias on miljoni elaniku kohta 85 liiklussurma. EL-i keskmine oli aastas 42 surmajuhtumit miljoni elaniku kohta. Eesti teedel hukkus 2010. aastal 59 inimest miljoni elaniku kohta, 2020. aastal oli see number 45.
Raport tõdes, et kiiruse ületamine on võtmetegur umbes 30-protsendil surmaga lõppenud liiklusõnnetustes. Seetõttu tuleks elurajoonides ja piirkondades, kus liigub palju jalakäijaid ja rattureid, kehtestada piirkiiruseks 30 kilomeetrit tunnis. Liiklusohutuse tagamiseks nõuab parlament ka nulltolerantsi joobes juhtimisele, sest hinnanguliselt on 25 protsenti liiklussurmadest on seotud alkoholi ning 15 protsenti narkootikumide tarbimisega.
Parlament tahab, et Euroopa Komisjon kaaluks ohutu sõidurežiimi programmi lisamist autojuhtide nutiseadmetesse. Samuti peaks kõrge ohutustasemega sõidukite omanikele kehtima maksusoodustused ning atraktiivsed liikluskindlustusskeemid.
Raportis leitakse, et EL peab suurendama kestlike ja arukate liiklusohutusprogrammide rahastamist, mis keskenduksid kõige suurema õnnetuste arvuga piirkondadele. Lisaks peaksid liikmesriigid käivitama liiklusohutuse fondid, mis suunavad liiklustrahvidest laekunud raha liiklusohutuse tagamisse.
EL-i liiklusohutuspoliitika tuleviku kujundamiseks soovib parlament, et Euroopa Komisjon kaaluks Euroopa maanteetranspordi ameti loomist, mille ülesanne oleks toetada säästvat, turvalist ja arukat maanteetransporti.