Esmaspäev, 28 Detsember 2015 00:41

Aastaaruande koostamise meelespea

Hinda seda artiklit
(0 hinnangut)
 Terje Tampere, kliendikogemuse juht
Terje Tampere, kliendikogemuse juht Grant Thornton
Aasta hakkab lõppema ja käes on aeg valmistuda ettevõtte majandusaasta aruande koostamiseks. Selleks, et aastaaruanne valmiks õigeaegselt, soovitame ettevõtte juhtkonnal ja raamatupidajal omavahel kooskõlastada aruande esitamise ajakava, et kõikidel osapooltel oleks tähtaegadest ühesugune arusaam.

Eeldusel, et ettevõtte majandusaasta kestab 01.01.–31.12.2015, on aruande äriregistrile esitamise tähtaeg 30.06.2016.

Majandusaasta aruande koostamise ja esitamise etapid

Majandusaasta aruande koostamine ja esitamine hõlmab järgmisi tegevusi:

  • raamatupidamise aastaaruande koostamine
  • tegevusaruande koostamine
  • majandusaasta aruande heakskiitmine
  • audiitorkontroll (kui see on seadusega ette nähtud või kui juhtkond soovib audiitorkontrolli)
  • äriühingute puhul majandusaasta kasumi jaotamise või kahjumi katmise ettepaneku koostamine
  • majandusaasta aruande esitamine kinnitamiseks

Millist infot ootab aastaaruande koostamiseks raamatupidaja?

Omakapital

Enne aastaaruande koostamist tuleb jälgida, et ettevõtte omakapital vastaks nõuetele ja ei oleks negatiivne. Kui selgub, et omakapital on siiski negatiivne, tuleks kohe juhtkonnaga läbi arutada võimalikud lahendused. Täpsemalt saab lugeda siit.

Tegevusaruanne


Ettevõtte juhatuse liikmetel on kohustus koostada aastaaruande jaoks tegevusaruanne. Tegevusaruandes antakse ülevaade ettevõtte tegevusest ja asjaoludest, millel on määrav tähtsus finantsseisundi ja majandustegevuse hindamisel, olulistest sündmustest majandusaastal ning eeldatavatest arengusuundadest järgmisel majandusaastal.

Mida tuleb kirjeldada tegevusaruandes?

  • peamisi tegevusvaldkondi, toote- ja teenusegruppe
  • olulisemaid aruandeaasta jooksul toimunud ning lähitulevikus planeeritavaid investeeringuid
  • olulisi uurimis- ja arendustegevuse projekte ning nendega seotud väljaminekuid aruandeaastal ja järgmistel aastatel
  • aastaaruande koostamise perioodil toimunud olulisi sündmusi, mis ei kajastu raamatupidamise aastaaruandes, kuid mis oluliselt mõjutavad või võivad mõjutada järgmiste majandusaastate tulemusi
  Auditeeritaval ettevõttel on lisaks kohustus kirjeldada järgmisi aspekte:

  • raamatupidamiskohustuslase tegevuskeskkonna üldist arengut ja selle mõju tema majandustulemustele
  • raamatupidamiskohustuslase äritegevuse hooajalisust või majandustegevuse tsüklilisust
  • raamatupidamiskohustuslase tegevusega kaasnevaid olulisi keskkonna- ja sotsiaalseid mõjusid
  • majandusaastal ja aruande koostamise perioodil ilmnenud valuutakursside, intressimäärade ja börsikursside muutumisega seonduvaid riske
  • peamisi finantssuhtarve majandusaasta ning sellele eelnenud majandusaasta kohta ning nende arvutamise metoodikat

Nõuded ostjate vastu

Aegsasti tasub klientidele väljastada saldokinnitused. Samuti tuleb hinnata ostjatelt laekumata summade laekumise tõenäosust. Vajadusel tuleb juhatusel koostada otsus nõuete ebatõenäoliseks hindamise kohta.

Kohustused

Hinnake eraldiste moodustamise vajadust – näiteks garantiieraldised, koondamistasud, boonused juhatusele või töötajatele aruandeaastal tehtud töö eest, eraldised ettevõtte jaoks kahjuliku lepingu või kohtuvaidluste suhtes jne. Kui eksisteerib vajadus eraldiste moodustamiseks, vormistage selle kohta kirjalik juhatuse otsus.

Varud

Inventeerige varud bilansipäeva seisuga või bilansipäevale võimalikult lähedal oleva kuupäeva seisuga ning koostage inventuuri akt.

Materiaalne põhivara

Põhivara inventuur viige läbi bilansipäeva seisuga ning vormistage põhivara inventuuri akt. Hinnake varade kasutust ning vajadusel koostage põhivarade mahakandmise akt.

Bilansivälised varad ja kohustused

Raamatupidajat on oluline informeerida kõikidest potentsiaalsetest varadest/kohustustest, mida peaks raamatupidamise aastaaruandes avalikustama (käimasolevad kohtuprotsessid, juhatuse liikme lepingu lõpetamisega kaasnev kompensatsioon jms).

Tehingud seotud osapooltega

Raamatupidajal on oluline omada infot kõigist seotud isikutega/osapooltega tehtud tehingutest. Sageli tekitab segadust seotud osapoolte mõiste. Seotud osapoolteks loetakse järgnevaid osapooli:

  • Tegev- ja kõrgem juhtkond ja nende lähedased pereliikmed (abikaasa, elukaaslane, laps) ja nende kontrollitavad või nende olulise mõju all olevad ettevõtted.
  • Emaettevõte. Samuti emaettevõtet kontrollivad või selle üle olulist mõju omavad isikud.
  • Olulise osalusega eraisikust omanikud (v.a juhul, kui neil isikutel puudub võimalus avaldada olulist mõju ettevõtte ärilistele otsustele). Samuti nende isikute lähedased pereliikmed ja nende kontrollitavad või nende olulise mõju all olevad ettevõtted.
  • Tütarettevõtted.
  • Teised samasse konsolideerimisgruppi kuuluvad ettevõtted (näiteks emaettevõtte ülejäänud tütarettevõtted).
  • Sidusettevõtted.

Bilansipäevajärgsed sündmused

Raamatupidajat on oluline teavitada ka kõigist olulistest bilansipäeva järgsetest sündmustest, mis avaldavad mõju raamatupidamise aastaaruandes esitatud informatsioonile.

  • Kohtuvaidlused, vaidlused klientidega/hankijatega oluliste tulude ja kulude osas, muud ilmnenud potentsiaalsed kohustused.
  • Olulised sündmused, millel on suur mõju majandustegevusele (näiteks ühinemis- ja jagunemisplaanid, olulised muutused laenu- ja aktsiakapitalis, olulised muutused kliendibaasis vms).
  • Aset leidnud olulised pettused (sh töötajate poolt) või selgunud seaduserikkumised.
  • Garantiid, mis on antud juhtkonna, töötajate ja muude isikute kohustuste tagamiseks.
  • Oluliste otsustega nõukogu ja aktsionäride/osanike koosolekute protokollid.

Lisainfo

Veel selles kategoorias: « FIE ja pakendiaktsiisikohustus

Jäta kommentaar

Veendu, et kõik kohustuslik (*) info oleks sisestatud. HTML-i kasutamine pole lubatud.


Rubriigi Raamatupidamine teised artiklid

Sellest osast leiate te kasulikke materjale raamatupidamisarvestuse teemal. Siin esitatud artiklid ja juhendid on koostatud audiitorite, maksukonsultantide ja teiste spetsialistide poolt.

  • Teeme selgeks hoonestusõiguse

    Stella ZdobnõhStella Zdobnõh,
    vandeaudiitor

    Viimasel ajal puutuvad raamatupidajad tihti kokku sellise asjaõigusega nagu hoonestusõigus. Järgnevalt käsitleme hoonestusõiguse seadmise lepingu kajastamist raamatupidamisarvestuses konkreetse näite põhjal.

  • Finantspettuse inimlik nägu

    Monika PeetsonMonika Peetson,
    vandeaudiitor,

    Deloitte Audit Eesti

    On inimlik soovida materiaalseid hüvesid. Paraku ei rahulduta alati sellega, mis on olemas või mida on võimalik välja teenida ning võetakse tööandjalt omavoliliselt lisa. Tänapäeval on finantspettus võtnud väga keerulisi vorme ning avastatud ja tõendatud pettuste tagajärjed on üldjuhul märkimisväärsed. Tähelepanelik olles saab aga võimalikku finantspettust nii ennetada kui ka märgata.

  • Tehingud sularahaga – kas juhatus vastutab raamatupidamise eest?
    Tehingud sularahaga – kas juhatus vastutab raamatupidamise eest?

    Eelmisel aastal jõudis Riigikohtusse vaidlus*, milles pankrotihaldur nõudis juhatuse liikmelt ca 592 000 euro hüvitamist väites, et juhatuse liige on ühingu vara omastanud.

Rubriigi Maksud ja raamatupidamine viimased uudised

Sellest osast leiate te uudiseid maksude ja raamatupidamise teemal

Liituge meiega sotsiaalvõrgustikes