13.10.2014 Esmaspäev

Müügitulu finantsaruandluses

Raamatupidamise aastaaruande lisades tuleb avaldada selgitused põhiaruannete oluliste kirjete kohta.

Vadim Latuta, vandeaudiitor
Vadim Latuta, vandeaudiitor Foto: AVL Audiitorteenuste OÜ

Majandusaasta (2013 kalendriaasta) aruannete esitamise tähtaeg on möödas. Ja kuigi leidub ettevõtteid, kes on „magama jäänud“, võib artikli teema olla kasulik ja ajakohane nii neile kui ka kõigile, keda see teema järgmisele aastale või vahearuannete koostamisele mõeldes.

Lihtne küsimus

Artikli teema tundub esmapilgul tõesti lihtne – kuidas täita raamatupidamise aastaaruande lisa „Müügitulu“?
Raamatupidamise aastaaruannete koostamisel peavad ettevõtted järgima aruannete koostamise aluspõhimõtteid, mis on sätestatud Eesti heas raamatupidamistavas. Eesti hea raamatupidamistava näeb ette, et ettevõtete finantsaruanded vastaksid nende koostamise aluspõhimõtetele, mille hulgas on ka „arusaadavuse printsiip“:

„Raamatupidamise aruannetes esitatav informatsioon peab olema ülevaatlik ja üheselt mõistetav  kasutajatele, kellel on aruannetest arusaamiseks piisavad finantsteadmised“.

Seda printsiipi nimetatakse  ka «läbipaistvuse printsiibiks» (aruande läbipaistvus) või «kliendisõbralikkuse printsiip» (aruande kliendisõbralikkus).

Arusaadavuse printsiipi tuleb alati meeles pidada ja rakendada mitte ainult raamatupidamise  põhiaruannete (bilansi, kasumi- (või kahjumi)aruande, omakapitali liikumise aruande ja rahavoogude aruande), vaid ka nende lisade koostamisel. See tähendab, et lisad, mis peaksid avalikustama ja selgitama raamatupidamise põhiaruannete näitajaid, ei tohi samal ajal olla nendega vastuolus! Teisisõnu, raamatupidamise aruandega (näiteks bilansi või kasumiaruandega) ja selle mõne näitaja selgitava lisaga tutvumisel peaks aruande kasutaja teada saama ja mõistma veel rohkem, võrreldes sellega, kui ta ei oleks seda lisa uurinud. Ta peab teda huvitavast näitajast mitte lihtsalt rohkem teada saama, vaid mõistma, mida tahtis ettevõte selle näitajaga öelda; kuidas ta seda arvutas; missugusele infole tugines ning missugustest allikatest see info pärineb. Kindlasti ei tohi aruande kasutajal pärast lisaga tutvumist tekkida tunnet, et ta  ei saa nüüd enam üldse aru, mida see aruande näitaja (oluline tema jaoks!) näitab.

Just sellepärast soovitavad ja isegi nõuavad (!) raamatupidamise juhendid ja standardid avalikustama lisades kõik raamatupidamise põhiaruannete olulised näitajad.

Müügitulu

Kui kasumiaruande näitaja „Müügitulu“ on aruande koostaja seisukohast oluline, siis peab seda samanimelises lisas selgitama. Mida tuleb selles lisas avalikustada ja selgitada, on sätestatud Raamatupidamise Toimkonna juhendis RTJ 15 „Lisades avalikustatav informatsioon“. Juhendist leiame spetsiaalse (!) paragrahvi 53, mis koosneb ainult ... ühest lausest:

Aastaaruande lisades avalikustatakse müügitulu analüüs tegevusalade ja geograafiliste piirkondade lõikes“.

Müügitulu tegevusalade lõikes

Selles RTJ 15 lakoonilises sättes on selge ainult esimene osa – tuleb esitada müügitulu analüüs tegevusalade lõikes. Tegevusalade all mõeldakse ilmselt kaupade ja teenuste liike, mida ettevõte müüb. Õigemini, müüs aruandeperioodil. Kui ettevõte müüs näiteks kodutehnikat ja elektroonikat ning osutas eraldi kodutehnika ja elektroonika remondi- ja hooldusteenuseid, siis peakski ilmselt lisas niikirjutama:

Müügitulu tegevusalade lõikes.

Kaubad:
•    kodutehnika ……………………………... summa
Teenused:
•    kodutehnika remont ……………………. summa

Kahjuks ei seleta RTJ 15, kui üksikasjalikult tuleb lahti kirjutada müügitulu jaotust tegevusalade (kaupade, teenuste) kaupa. Eeltoodud näidet võib ju jätkata ning pakkuda aruande kasutajale veelgi detailsemat informatsiooni.

Ilmselt otsustas Raamatupidamise Toimkond jätta lisas avalikustatava informatsiooni aruande kasutajatele vajaliku  detailiseerimise määra üle otsustamise aastaaruannet koostavale ettevõttele endale. Arvatavasti on see loogiline. Kuna igal konkreetsel juhul võib ettevõtetele ja nende aruannete kasutajatele selline üksikasjalik informatsioon olla nii kasulik, kui ka vastupidi – täidab aruannet liigsete detailidega, mis ei anna aruande kasutajale uut või täiendavat teavet.


Kuidas müügitulu aastaaruannetes kajastada, leiate täpsemalt peagi ilmuvast Raamatupidamisuudiste trükiajakirjast. Ajakirja saab tellida siit.