22.12.2023 Reede

Elektriautode osakaal suureneb, automaksust saab uue aasta jokker

Autode turumaht on püsinud sarnane juba viimased paar aastat ning lõppev aasta pole erandiks. Siiski võis 2023. aastal näha ka mitmeid uusi trende, mis võivad uuel aastal jätkuda – üheks selliseks on tõenäoliselt uute sõidukite hinnatõus, hindab Luminor Liisingu juht Andrus Soodla.
Luminor Liisingu juht Andrus Soodla
Luminor Liisingu juht Andrus Soodla Foto: RUP

„Uute sõidukite hinnad on aasta jooksul märkimisväärselt kallinenud ning seda on näha ka liisingu vaates. Hetkel võib ennustada, et see trend jätkub ka 2024. aastal,” sõnab Soodla. Samas on hinnatõusu tempo kasutatud autode turul aeglustunud ning näha võib isegi väikest langust.

Paljuski mõjutavad seda trendi elektriautod ehk kui veel paar aastat tagasi moodustasid need kõigest paar protsenti turumahust, siis tänaseks on müüginumbrites toimunud drastiline muutus ning müügimaht on enam kui kahekordistunud.

„Elektriautod moodustavad nüüd kuu vaates ca 9% uute autode müügist ning see on kindlasti tegur, mis jääb lõppevat aastat tugevalt iseloomustama.” Kuivõrd tarbijatele paremini kättesaadavaid elektrisõidukeid tuleb aina rohkem müüki, tõotab selliste autode võidukäik Soodla hinnangul uuel aastal jätkuda.

Euribori mõju ei saa alahinnata

Soodla sõnul tuli ka liisinguvõtjatel lõppeval aastal kohaneda oodatust kiiremini ja kõrgemale tõusnud euriboriga, mis mõjutas oluliselt igakuiseid makseid. „Kui euribor esimest korda muutus ning selle mõju arvel peegeldus, jäi inimestel liisingu eest tasumata. Seda lihtsalt põhjusel, et otsekorralduse limiit oli internetipangas liiga väike. Õnneks suudeti probleem kiiresti tuvastada ning paaripäevase viivitusega laekusid ka õiged maksed,” kirjeldab Soodla.

Liisingu juhi sõnul on eestlaste maksekäitumine igati kiiduväärt ning võlglasi liisinguvõtjate seas praktiliselt pole. Samas on euribori tõus mõjunud Soodla sõnul sektorit ka teisel viisil – võimaluse korral ostetakse sõiduk kohe välja, kuna kõrget intressi soovitakse vältida.

Kuivõrd aeglustuv inflatsioon võib algaval aastal anda loodetud tõuke ka intresside langetamiseks, on oodata liisingusse võetavate sõidukite arvu tõusu. „Euribori langus võiks kindlasti liisinglepingute osakaalu taas suurendada. Mida soodsam on intressimäär, seda suurema tõenäosusega finantskohustuse võtmise peale mõeldakse,” kirjeldab ekspert.

Mis saab uuel aastal?

2024. aastalt võib Soodla sõnul oodata elektriautode osakaalu veelgi suuremat kasvu. „Aasta lõpuks võiksid elektriautod moodustada ehk juba 15% kõikide sõidukite osakaalust. Seda enam, et taskukohaseid elektrisõidukeid lisandub kindlasti juurde,” ennustab Soodla. Samas on oodata ka autoturu tehingute hulga suurenemist.

Mõju, mida avaldab liisinguturule automaks, on eksperdi sõnul endiselt veel raske hinnata. „Automaks on järgmise aasta jokker – kindlasti tuleb vahetult enne automaksu jõustumist suurem sagimine, kuna olemasolev sõiduk soovitakse välja vahetada või vahetult enne uus soetada. Kui suurt mõju automaks täpselt turule avaldama hakkab, on siiski väga raske hinnata.”

Seega võib uus aasta tuua kaasa nii ootuspäraste trendide jätkumist kui ka üllatusi. Soodla usub, et autoturg püsib edasi aktiivne ning inimeste maksekäitumine ei muutu samuti halvemaks. Auto realiseerimisega tema sõnul järgmisel aastal probleemi olla ei tohiks ning ka hinnatõus tõotab jätkuda.

Küsi nõu!

  Esita küsimus

Saada vihje

Hea lugeja, meie eesmärk on teha just sellist ajakirja, nagu sulle meeldib. Pane kirja soovitud teemad ning dokumendivormid, mida tahaksid siit leida. Tehkem koostööd!
right banner 2024 est konference
430824810 430800019636154 7356040320163199917 n255