06.08.2014 Kolmapäev

Sisekaubanduse kasv oli mullu Euroopa keskmisest kiirem

2013. aastat võib pidada jaekaubandussektorile edukaks: kasv küll aeglustus veidi, kuid oli sellegipoolest Euroopa keskmisest oluliselt kiirem. Püsivhindades arvestatavad müügimahud on jõudnud juba kriisieelsete tasemete lähedale ning tõenäoliselt sel aastal ületatakse juba ka need mahud.

Sisekaubanduse kasv oli mullu Euroopa keskmisest kiirem
Sisekaubanduse kasv oli mullu Euroopa keskmisest kiirem Foto: PM

Kokku oli eelmisel aastal jaemüügi maht 4,9 miljardit eurot. Keskmisest oluliselt tugevam kasv oli jaemüügis posti või interneti teel, kus mahud kasvasid 17,5 protsenti. Seda just tänu Hiina ja teiste riikide internetipoodide soodsatele pakkumistele, kus tihti ei lisandu isegi transpordikulu.

Jaekaubandusettevõtetele oli 2013. aasta mõne protsendipunkti võrra aeglasema kasvuga kui 2012. aasta. Kokku kasvasid müügimahud püsivhindades 4,5 protsenti ning seda mõlemal poolaastal võrdselt. Samas inflatsioon aeglustus olulisel määral ning ettevõtete müügitulu kasvas 3,1 protsenti.

2013. aastal tõusid palgad kaubandussektoris 5,8 protsenti. Hõivatute arv jätkas sektoris kasvamist, suurenedes aastaga 2,5 protsenti. Tootlikkuse näitajaid vaadates oli aasta sektorile edukas. Kuigi tööjõukulud kasvasid enam kui kaheksa protsenti, oli kasumi kasv veelgi kiirem, mistõttu sektori kogu lisandväärtus suurenes aastaga veidi enam kui kümnendiku võrra. Investeeringud jätkasid kaubandussektoris ka 2013. aastal tõusujoonel, põhivarasse paigutati kuue protsendi võrra rohkem raha kui aasta varem.

Samas tuleviku suhtes valitseb mõningane ebakindlus. Majanduskasv on ka Eestis tunduvalt aeglustunud ning kuigi palgakasv veel jätkub ja inimeste hoiuste maht on kõigi aegade kõige kõrgemal tasemel, võib majanduslik ebakindlus üle kanduda jaekaubandussektorisse.

Eesti jaekaubandus on järjest enam koondunud suuremate kauplusekettide kätte. 2013. aastal andsid enamuse spetsialiseerimata toidukaupade kaupluste jaemüügikäibest viis kaupluseketti: Selver, Maxima, ETK grupp, Rimi ja Prisma. Samas ei ole Eesti turul tekkinud domineerivat ketti ning võrreldes mõne teise riigiga on nii tarbijad kui ka tarnijad tugevamas seisus.

Küsi nõu!

  Esita küsimus

Saada vihje

Hea lugeja, meie eesmärk on teha just sellist ajakirja, nagu sulle meeldib. Pane kirja soovitud teemad ning dokumendivormid, mida tahaksid siit leida. Tehkem koostööd!
right banner 2024 est konference
430824810 430800019636154 7356040320163199917 n255