EETL saatis kirja Eesti peaminister Jüri Ratasele ja majandus- ja kommunikatsiooniminister Taavi Aasale, teavitamaks valitsust Tallinki hüppelise kaubavedude hinnatõusuga seoses Eesti Soome- ja Skandinaaviasuunalisele ekspordile tekitatud olukorrast, teatas liit.
EETL-i teatel on Tallink tõstnud kaubavedude tasumäärasid Eesti Logistika ja Ekspedeerimise Assotsiatsiooni andmetel kuni 50 protsenti Soome ja Rootsi suunal.
Nii suure turuosaga laevandusettevõtte teenuse tasumäärade hüppeline tõus annab tugeva hoobi ehitusmaterjalitööstuse, aga laiemalt kogu Eesti tööstuse ekspordile,
ütles EETL-i juhatuse esimees Meelis Einstein pressiteate vahendusel.
Ta lisas, et kui praegu tähendab see ekspordi muutumist ettevõtete jaoks kahjumlikuks, siis pikemas perspektiivis viib see ekspordimahtude marginaliseerumiseni.
EETL-i hinnangul on Eesti ehitusmaterjalitootjatel ja paljudel teistel eksportijatel Soomes, Rootsis ja Norras sõlmitud pikaajalised lepingud, mida pole võimalik muuta.
"Põhja-Euroopa riikidesse eksporditakse Eestist puittooteid, betoonelemente, metallkonstruktsioone, aknaid, uksi, klaasitooteid, müürikive, ehituskeemia tooteid ja nii edasi," teatas liit.
Liidu hinnangul on toodete kogused väga suured, näiteks eksporditakse Soome ja Skandinaavia suunal Eestis toodetavatest betoonseinaelementidest umbes 50 protsenti – EETL-i liikmete eksport 2019. aastal oli üle 220 miljoni euro.
"Meie jaoks on kummaline, et Tallink ettevõttena, kes on saanud Eesti riigilt nii toetusi kui soodsatel tingimustel laenu, tegutseb nüüd Eesti riigi majandusarengule vastu," ütles EETL-i tegevdirektor Enno Rebane.
Ta lisas, et liit eeldab, et suurettevõtte riigipoolse toetamise tingimused peaksid olema pigem vastupidised. "Meie arvamuse kohaselt peaks riigi toetus laevandusettevõtetele toetama laiemalt Eesti majanduse miinusest väljatulemist, sealhulgas taristu korrapärast toimimist ning ekspordile toe andmist," märkis Rebane.
Liidu hinnangul on suvekuudest alates üldehitusmaterjalide tootmine hakanud olulises mahus vähenema – juulis-augustis on näiteks ehitusplokkide ja betoonelementide tootmine vähenenud eelmise aastaga võrreldes üle 30 protsendi.
"Peame arvestama, et ilma ekspordita võib see paljude ettevõtete jaoks tähendada tootmismahtude järsku vähendamist, hulga töökohtade kadumist, mis omakorda toob kaasa majanduse jahenemise tervikuna," ütles Einstein.
EETL palub leida valitsusel vahendid ehitusmaterjalitööstusele transpordi hinnatõusu leevendamiseks või kompenseerimiseks.