Seepärast jääb alustavale ettevõtjale tihtilugu mulje, et ilma suurepärase ideeta ei olegi mõtet ettevõtet luua.
Guugeldage oma äriideed. Üsna suure tõenäosusega avastate, et midagi analoogset on keegi juba teinud. Kas siis nüüd tuleks idee prügikasti visata? Võib-olla siiski mitte!
Ärimudel ei ole sama mis äriplaan
Äriplaan on idee teostamise tervikkava, mis eeldab kõiki tavapäraseid ettevõtlusega alustamiseks vajalikke toiminguid, sealhulgas turu analüüsimist, klientide segmentimist ning turundusplaani ja finantsprognoosi koostamist.
Ärimudel seevastu keskendub üksnes idee esmastele ja olulisimatele aspektidele. Seda luues tuleb teil leida vastus kõige tähtsamatele küsimustele ehk sellele,
- miks te seda ideed üldse soovite ellu viia;
- kes on teie klient ning
- millist kasu ta teie ettevõtte tooteid või teenuseid tarbides saab.
Nendel teemadel juureldes jõuate järeldusele, et ideest tähtsam on selle teostus. Peaaegu ükski äriidee ei ole täiesti uus: iga päev sünnib ettevõtteid, kes pakuvad üsna harjumuspäraseid tooteid ja teenuseid.
Kuidas leida sobilik ärimudel?
Ärimudelit otsides tuleks teil endalt küsida, kas saate teha midagi senisest paremini, odavamalt, kiiremini või kvaliteetsemalt.
Ülitihedas konkurentsis keskendub enamik ettevõtjaid sellele, et pakkuda igapäevaelus vajalikke tooteid-teenuseid mingil uudsel moel. Nii on sündinud ja saanud edukaks Uber, Booking.com, Airbnb, AliExpress jpt. Nad rakendavad teistsugust ärimudelit äraproovitud majanduskeskkonnas, sest inimesed soovivad tarbida harjumuspäraseid tooteid ja teenuseid mugavamalt, kiiremini ning soodsama hinnaga.
Millised on kõige levinumad ärimudelid?
Kasutades nutirakendusi ning kiireid ja odavaid tehnoloogilisi lahendusi, me tihtilugu ei mõtle sellele, et tegemist on igapäevase teenusega, mille pakkuja kasutab oma idee realiseerimisel värsket ärimudelit. Needsamad Uberid ja AliExpressid on loonud täiesti teistsuguse ettevõtlusmaailma, kus oluline ei ole uudne idee, vaid idee teostus.
Nimetame praeguseid taksoäppe tinglikult Uberi tüüpi ärimudeliks, kus puudub otsene vahendaja ja kolmandaks osapooleks on hoopis mobiiliäpp või muu tehnoloogiline platvorm. Booking.com ja AliExpress kuuluvad oma valdkonnas maailma suurimate ettevõtete hulka, omamata seejuures vastavalt ühtegi hotelli või kaubamaja. Ryanair on maailma ühe võimsaima odavlennufirmana loonud kontseptsiooni, mida kasutavad bussiettevõtted ja varsti ka autorendiärid. Airbnb ja kodumaine Barking esindavad tänapäeva jagamismajandust.
Seega on ettevõtlus muutunud üsna totaalselt. Ega asjata räägita nn traditsioonilisest ettevõtlusest ja idufirmade maailmast. Ettevõtja ei pea alati pead murdma selle üle, kas ja kust leida uus ning inspireeriv toode või teenus.
Tasub alustada hoopis ärimudelite analüüsist. Nii leiate palju rohkem mõtteid, kuidas oma ettevõte käima panna, pakkudes tarbijale tuttavat toodet või teenust uuel moel.