Laevast ostetud pudeleid saab Helsingi Läänesadamas küll kaheksa sendi vastu ära anda, kuid tagatisraha, nagu Eesti kaubandusvõrgust ostes, pole nende pudelite eest tegelikult makstud.
"Kui varem ostsid soomlased poole üle lahe viidavast alkoholist Eestist ja ülejäänu laevadelt, siis viimaste aastate jooksul on see proportsioon tublisti muutunud," rääkis taara kogumisega tegeleva Eesti Pandipakendi juht Rauno Raal.
Raali sõnul on tänavu 30-35 miljonit üle lahe viidavast alkoholiühikust ostetud maalt ja 90 miljonit laevadelt. Kuigi enamikul laevas müüdavatel õllepurkidel ilutseb samuti Eesti pandipakendi märk, pole nende eest tegelikult tagatisraha makstud.
"Kui keegi hakkab Soomes organiseeritult Eesti pandimärgistusega taarat koguma, millest valdav osa on pärit laevadelt, peab Eesti süsteem poole aasta kuni aasta pärast pillid kotti panema," rääkis Raal.
Ta selgitas, et Eesti taaratagastussüsteem toimib väga lihtsalt: juua ostes maksad tagatisraha, see jõuab Eesti Pandipakendini, kes hoiab seda enda käes seni, kuni viid tühja pudeli tagasi. Kui keegi peaks aga korraga tagastama 10 miljonit tühja õllepurki, mis on pärit tax-free-tsoonist ja mille eest pole tagatisraha makstud, pole Pandipakendil ka raha, mida tagasi maksta.
Et pankrotti minemist vältida, on Eesti Pandipakend asunud läbirääkimistesse Eesti joogitootjate ja importijatega, et laevapoodi minevalt kaubalt nende logo ja triipkood maha võetaks.
Kodumaiste kaupmeestega on Raali sõnul kokkuleppe saavutamine lihtsam, sest nemad saavad probleemist aru. Märksa keerulisem on see välismaa tootjatega, kelle jaoks on Eesti ja Baltikumi turg nii väike, et nad ei hakka meie jaoks eraldi asju tootma.
Eesti tootjatest on Saku õlletehas lubanud 1. oktoobriks laevapoodi minevatelt jookidelt pandipakendi märgid maha võtta. A. Le Coq on seda juba teinud Premiumi ja Tuuliku õllega ning lubanud samuti toimida ka teiste toodetega.
A. Le Coqi juhi Tarmo Noobi sõnul on meie pandisüsteem Skandinaavia omaga võrreldes oluliselt paindlikum. Erinevalt Eestist ei luba põhjanaabrite pandisüsteem näiteks väljaspool Soome riiki sealset pandimärki kasutada.
"Praegu ei ole meil teist teed kui vähemalt neilt toodetelt, mida me laevadele müüme, pandimärgid pealt maha võtta," rääkis Noop. Selle otsusega kaasnevad aga lisakulud.See e-posti aadress on spämmirobotite eest kaitstud. Selle nägemiseks peab su veebilehitsejas olema JavaSkript sisse lülitatud.">