"Ettevõtjate senine tarbijakrediidi reklaamimine on tekitanud ühiskonnas hoiaku, nagu aitaks kiirlaenu võtmine lahendada igapäevaseid olmeprobleeme ja parandada elujärge. Tegelikkuses on aga sageli vastupidi," ütles Palo pressiteates.
Eelnõu järgi keelatakse televisioonis, raadios ja internetis tarbijatele pakutava krediidi reklaam. Laenuteenuse pakkuja kodulehel jääb reklaam lubatuks, samuti trüki- ja välimeedias, kuid piirangutega.
Teiseks piiratakse nii tarbijakrediidi, järelmaksu, liisingu, eluasemelaenu kui ka tarbimislaenu reklaami sisu ning see tohib eelnõu järgi edaspidi sisaldada vaid seaduses lubatud infot, nagu teenuse osutaja nime ja tegevusloa numbrit ning tegevuskoha kontaktandmeid, krediidi kulukuse määra näidet, üleskutset tutvuda finantsteenuste tingimustega.
Palo sõnul kaalub tarbijakrediidi reklaamile rangemate piirangute kehtestamisega kaasnev positiivne mõju üles võimaliku negatiivse mõju laenu väljastavatele ettevõtetele. "Ootan kõigilt osapooltelt konstruktiivset tagasisidet ja ettepanekuid, kuidas eelnõuga edasi minna. Olukord, kus kümned tuhanded pered on laenulõksu sattunud ja neid tuleb aina juurde, ei tohi jätkuda. Reklaami piiramine on üks osa suuremast paketist ja siiani on laenuturul tegutsejad näidanud, et nad oskavad näha oma ärihuvidest kaugemale," ütles Palo.
Eestis on jaanuari lõpu seisuga 34 706 isikut, kellel on kiirlaenude või tarbijakrediidile spetsialiseerunud ettevõtetelt välja antud laenude alusel tekkinud maksehäired. Swedbank on oma analüüsis hinnanud, et kiirlaenuvõtjaid on Eestis üle saja tuhande. Kiirlaen on hetkel trahvide järel kõige suurem maksehäirete tekitaja.
Tarbijakrediidi reklaamimist on püütud ka varem piirata – 2013. aasta juulist kehtima hakanud reklaamiseadusega viidi finantsteenuse reklaam kooskõlla vastutustundliku laenamise põhimõtetega. Kahjuks ei andnud see regulatsioon siiski piisavalt tulemusi ja tarbimislaenude reklaam on hoolimata seaduse muudatustest jätkuvalt jõuline, märkis ministeerium. Seda näitab ka Tarbijakaitseameti praktika – kontrollitud 112 reklaamist tervelt 70 olid ameti hinnangul seadusega vastuolus.
Majandus- ja Kommunikatsiooniministeerium ootab eelnõule ettepanekuid ja kommentaare 26. maini.