"Oleme enda tegevuskava jätkusuutlikkuse ja ohutuse tõestamiseks väga palju tööd teinud ja saatnud ka vastava programmi lennuametile. Koostöö on olnud hea. Seetõttu on meile ameti reedene otsus tõsiselt üllatav ja ebameeldiv," ütles Aviesi juhatuse esimees Allan Soll BNS-ile.
Soll heitis ametile ette, et nad esitasid nädal tagasi tõendid ettevõtte süsteemide ohutuse kohta, kuid lennuamet ei vastanud ega andnud tagasisidet, vaid teatas esmalt lennuloa peatamise kohta meediale.
"Otsus on seda kurvastavam, et meie populaarsus Saaremaa ja Hiiumaa liinidel on ajaga üha kasvanud. Kliendid lendavad meiega ja usaldusväärsus on hea," lisas Soll. Ta ütles, et ettevõte arutab praegu juristidega, kas ja kuidas lennuameti otsus vaidlustada.
Lennuamet peatas reedest Tallinnast Kuressaarde, Kärdlasse ja Stockholmi lendava Aviesi lennuettevõtja sertifikaadi (AOC), mille tõttu ei tohi ettevõte pakkuda enne puuduste kõrvaldamist lennuteenust. Lennundusettevõtted peavad vastama regulatsioonides kehtestatud nõuetele, mille täitmist lennuamet kontrollib, näiteks ohutusjuhtimissüsteemid, vastavusseiresüsteemid, maapealne teenindus ja lennutegevus.
Tarbijakaitseamet juhib reisijate tähelepanu asjaolule, et seni kui ASi Avies lennuettevõtja sertifikaat on peatatud, ei ole lennuettevõtjal lubatud lende teostada ning kõik edaspidised lennud tühistatakse.
Lendude tühistamisel kehtivad reisijatele Euroopa Parlamendi ja nõukogu määrusest nr 261/2004 tulenevad lennureisija õigused. Ennekõike tuleb lennufirmal pakkuda reisijale valikut alternatiivse teekonna või piletiraha tagastuse vahel. Arvestades, et mitmel lennuliinil on Avies ainuke lennuteenuse pakkuja, siis alternatiivse teekonna pakkumine on piiratud. Samas võib reisijaile pakkuda võimalust reiside muu transpordivahendiga, näiteks praami ja bussiga, kui see on ajaliselt ja majanduslikult mõistlik ning reisija on sellega nõus.
Kui alternatiivset teekonda ei pakuta või reisija sellega ei nõustu, on tal õigus piletiraha tagasi saada, teatas tarbijakaitseamet. Piletiraha tagastamise nõue tuleb esitada lennufirmale, kui reisija ostis lennupiletid Aviesilt otse; kui pileti osteti reisibüroo vahendusel, siis tuleb piletiraha tagastamise nõue (kuid mitte hüvitise nõue) esitada reisibüroole.
Lisaks võib reisijatel olla õigus 250 euro suurusele hüvitisele, kui lennu tühistamisest on teavitatud vähem kui 14 päeva enne kavandatud väljumisaega ning kui alternatiivse teekonna (kui pakuti) saabumis- ja väljumisajad ei ole sarnased algselt planeeritud lennu saabumis- ja väljumisajale. Hüvitise nõudega tuleb pöörduda otse lennuvedaja poole.
Lennuvedaja ei pea maksma hüvitist juhul, kui ta suudab tõendada, et tühistamise põhjustasid erakorralised asjaolud. Kuivõrd lennuettevõtja sertifikaadi tingimuste täitmine on täielikult lennuettevõtja kontrolli all, siis tarbijakaitseameti hinnangul ei ole antud juhul tegemist erakorraliste asjaoludega.