12.06.2023 Esmaspäev

Robotid võtavad ettevõtetes lihtsamad tööd endale ja aitavad vähendada töötajate puudust

Noorem põlvkond ei taha enam teha rutiinset, füüsilist ja lihtsat tööd. Digitaliseerimine, robotiseerimine ja muude tehnoloogiliste lahenduste kasutamine on seega muutunud nii tööstuses kui teenusettevõtetes hädavajalikuks, räägib Tööandjate keskliidu tegevjuhi Arto Aas ajalehe Postimees majandusveergudel.

Digitaliseerimine, robotiseerimine ja muude tehnoloogiliste lahenduste kasutamine on nii tööstuses kui teenusettevõtetes konkurentsivõime kasvatamiseks hädavajalik.
Digitaliseerimine, robotiseerimine ja muude tehnoloogiliste lahenduste kasutamine on nii tööstuses kui teenusettevõtetes konkurentsivõime kasvatamiseks hädavajalik. Foto: pixabay

Eestis on süvenev töötajate puudus. Mitme varasema aastakümne madala sündimuse tõttu on järgmistel kümnenditel tööturule sisenevad põlvkonnad senisest väiksemad ja igal aastal jääb tööturult puudu umbes 6000 inimest. Napib nii lihtsamate tööde tegijaid kui spetsialiste. Eriti terav on inseneride nappus, mis juba takistab mitme valdkonna arengut ja hakkab mõjutama ka riigi heaolu. Puudust pingestab veel tõsisasi, et osasid töid Eesti inimesed enam teha ei soovi.  

Näiteks noorem põlvkond ei taha teha rutiinset, füüsilist ja lihtsat tööd. Samas ei kao need lihtsamad ametid ära, vaid pigem võib neid ühiskonna jõukuse kasvades teatud kohtades lisanduda, sest inimesed eelistavad enda vaba aja nautimiseks neid sisse osta. See puudutab näiteks remondi- ja aiatöid, koristamist, laste hoidmist, käiakse väljas söömas jne. 

Töötajate puuduse leevendamine ja efektiivsuse kasv

Digitaliseerimine, robotiseerimine ja muude tehnoloogiliste lahenduste kasutamine on nii tööstuses kui teenusettevõtetes konkurentsivõime kasvatamiseks hädavajalik. Näiteks kassarobotid aitavad veidi töötajate puudust leevendada. Vastasel juhul peaks ettevõte tegevust kas vähendama või tegevuse lõpetama, sest töötajaid ei leia või kasvavad tööjõukriisi tõttu palgakulud ebamõistlikult suureks. Paraku ei saa siinsed ettevõtted leevendust välistöötajate palkamisest, sest nende värbamise reeglid on Eestis arenenud maailma ühed rangemad. 

Rimi ja Prisma esindajad kinnitavad, et klienditeenindajatest on tööjõuturul puudus ja iseteeninduskassade kasutuselevõtmine aitab seda probleemi veidi lahendada. Euronics avas eelmisel aastal Eesti esimese robotlao, mille 28 robotit suudavad teha ära 5 inimese töö. Euronicsi logistikadirektori Rivo Reinsoni sõnul on robotite ülesanne inimeste töö lihtsustamine. Pragu hoolitsevad robotid vaid kõige lihtsamate ja ajakulukamate asjade eest.

Nii poeketid kui Euronics tõdevad, et kedagi pole robotite kasutuselevõttuga seoses koondama pidanud ja pigem on olemasolevad töötajad tänu robotitele saanud võimaluse oma tööülesandeid mitmekesistada ja oskusi laiendada.

Inimese ja roboti koostöö

Kuna Eesti majandus on väike ja avatud, sõltub nii ettevõtluse kui riigi heaolu sõltub sellest, kui edukad on siinsed eksportivad ettevõtted rahvusvahelises konkurentsis. Seal edu saavutamiseks tuleb samuti tehnoloogia võimalustest efektiivsust otsida. Tallinna Tehnikaülikooli mehaanika ja tööstustehnika instituudi direktor ja professor Kristo Karjust: “Efektiivsuse suurendamine ettevõttes ongi automatiseerimine ning inimese ja roboti koostöö. See on suund, kuhu ettevõtted kõik on sunnitud minema.” Tema sõnul võimaldab see maailma turul oma tootega konkurentsis püsida, samal ajal vähendades tööjõupuudusest tekkivaid kitsaskohti.

Küsi nõu!

  Esita küsimus

Saada vihje

Hea lugeja, meie eesmärk on teha just sellist ajakirja, nagu sulle meeldib. Pane kirja soovitud teemad ning dokumendivormid, mida tahaksid siit leida. Tehkem koostööd!
430824810 430800019636154 7356040320163199917 n255