14.10.2024 Esmaspäev

Töökeskkonnavoliniku roll diskrimineerimise korral

Töötaja küsib: kes on töökeskkonnavolinik ja mida ta saab teha diskrimineerimise puhul töökohas?
Konfliktiolukord on nagu tulekahju, kus tuleb tuli võimalikult kiiresti kustutada, et see ei kahjustaks tervet hoonet.
Konfliktiolukord on nagu tulekahju, kus tuleb tuli võimalikult kiiresti kustutada, et see ei kahjustaks tervet hoonet. Foto: RUP

Vastab Johan Pastarus, Tööinspektsiooni vaimse tervise konsultant

Töökeskkonnavolinik on töötajate esindaja töötervishoiu ja -ohutuse küsimustes, kelle ülesanne on esile tuua töökeskkonna probleemid ja edastada need tööandjale. Töökeskkonnavoliniku olemasolu eeldatakse ettevõttes, kus töötab kümme või enam töötajat.

Muu hulgas on töökeskkonnavolinikul oluline ülesanne tegeleda ka psühhosotsiaalsete ohuteguritega. Ta aitab kaasa parema töökeskkonna loomisele ning tööandja ja töötajate töökeskkonnaalase dialoogi edendamisele. Selleks, et volinik saaks oma tööd tõhusalt teha, peab ta olema kursis konkreetsele ettevõttele rakenduvate töötervishoiu ja -ohutusalaste õigusaktidega ja ettevõttesiseste töökeskkonnaalaste juhenditega. Nende hulka kuuluvad näiteks riskianalüüsid, kriisiplaanid ning tööõnnetuste käsitlemise protseduurid. Seetõttu sobivad volinikuks tavaliselt kogenud töötajad, kelle jaoks on töökeskkond kujunenud loomulikuks ning kes suudavad vajaduse korral vaadata töötajate töökeskkonda suurema pildina. 

Töökeskkonnavolinik on võimeline lisaks oma igapäevatöö kohustustele hoomama kollektiivi ja töökeskkonna ohutust ning nõuete rakendamist.

Voliniku roll ulatub sageli ka psühhosotsiaalsete ohuteguriteni. Volinik aitab tagada, et diskrimineerimine ei jääks tähelepanuta ning suunab töötajaid asutusesiseste lahendusteni. Kuigi volinik ei ole konfliktide lahendaja, võib ta olla usaldusväärne töötaja, kes kogub töötajate arvamused kokku ja aitab need tööandjale esitada viisil, mis toetab lahenduseni jõudmist.

Tööinspektsiooni poole on pöördunud mitmed töökeskkonnavolinikud psühhosotsiaalsete ohutegurite teemadel ning seda enamasti just diskrimineerimise osas. Levinud on probleem, et töökeskkonnavolinik satub justkui kummituppa – töötajad pöörduvad muredega tema poole, kuid tööandja ei reageeri pöördumistele piisava tõsidusega.

Mida teha, kui esineb konflikt ja tööandja ei reageeri kogutud infole või pöördumistele?

Esmalt tuleb meeles pidada, et töökeskkonnavoliniku roll ei ole kunagi konfliktijuhtimine ning veel vähem selle lahendamine. Selle eest vastutab ikkagi tööandja ning tema esindajad. Voliniku ülesanne on töötajate arvamuste edastamine ja nende esindamine. 

Töökeskkonnavolinik peaks alati tajuma oma rolli pädevust. See tähendab, et näiteks töökiusamise olukorras võib ta olla lahenduse leidmisel töörühmas või koguda kokku töötajate arvamusi olukorrast, mida tööandjale optimeeritult esitada saaks. Sellises olukorras on töökeskkonnavolinik usaldusväärne töötaja, kes on tööandja abiliseks töötajatega kommunikeerimisel. See on oluline, kuna konfliktiolukord on nagu tulekahju, kus tuleb tuli võimalikult kiiresti kustutada, et see ei kahjustaks tervet hoonet ning selle protsessi kiirusel võib töökeskkonnavolinik olulist rolli mängida. Niipea kui tekib olukord, kus vastutus lahendus leida veeretatakse volinikule, võib volinik sellest keelduda. Töötajate esindaja roll on selle täitjale vabatahtlik ning tööandja roll on nendele murekohtadele lahendused leida. 

Kui aga volinik tunneb, et tööandja ei võta endiselt töötajate pöördumisi tõsiselt, on võimalik pöörduda Tööinspektsiooni poole.







Küsi nõu!

  Esita küsimus

Saada vihje

Hea lugeja, meie eesmärk on teha just sellist ajakirja, nagu sulle meeldib. Pane kirja soovitud teemad ning dokumendivormid, mida tahaksid siit leida. Tehkem koostööd!
430824810 430800019636154 7356040320163199917 n255