Kuidas kaitsta end pettuste eest?
Valige veebis edasimüüja, keda tunnete. See võivad olla füüsilise esinduskauplusega edasimüüja, tuntud e-pood, mis on tegutsenud juba aastaid. Mida tuntum on e-pood, seda vähem tõenäolisem on petta saada.
Petturid võivad siiski püüda matkida õige e-poe veebilehte. Seega kontrollige alati veebiaadressi: vaadake, et veebilehe aadress ei sisaldaks kummalisi tähemärke, lisakirjeid ega muid kahtlaseid vigu.
Samuti on oluline see, kuidas jõuate e-poodi. Tasuks vältida internetis hüpikakende linkidele klõpsamist. Sageli suunavad sellised hüpikaknad, mis pakuvad tohutuid allahindlusi ja suurepäraseid kaupu, pahatahtlikele lehtedele, kust võite saada arvutiviiruse või pahavara.
Ärge klõpsake ka e-kirjades linkidel, kui te saatjat ei usalda. Pange tähele, et allahindluste reklaamkirju võivad e-poed teile saata ainult teie nõusolekul. Nii et kui e-pood, millest kunagi varem pole kuulnud, on saatnud pakkumise, mis lubab tohutuid allahindlusi, võib see olla petukiri. Lihtsa veebiotsinguga ja õiget lehte külastades saate allahindluse õigsuses kiiresti veenduda.
Lugege arvustusi ja olge maksmisel tähelepanelik
Enne ostmist otsige veebist teiste kasutajate arvustusi e-poe ja selle kauba kohta. Kui teiste kasutajate tagasiside puudub või on negatiivne, näiteks on olnud probleeme kauba kohaletoimetamise või raha tagastamisega, on see tõenäoliselt väga uus või võlts e-pood. Proovige leida infot ka poe toote tagastamispoliitika kohta.
Kontrollige üksikasju ja uurige, millisele ettevõttele raha üle kannate. Kui olete veendunud, et olete õiges e-poes, kasutage ostmiseks pangakaarti. See jätab võimaluse raha tagasi saada, kui selgub, et teid on petetud. Pöörake tähelepanu meetoditele, kuidas müüja lubab teil kauba eest maksta. Kui teil palutakse raha kanda otse müüja kontole, on tõenäoliselt tegemist küberkelmiga.
Tehke makse ainult siis, kui olete ühendatud turvalise internetiga. Avalikud wifi ühendused pole turvaline valik ja häkkerid võivad saada ligipääsu teie andmetele.
Kui te pole kokkulepitud aja jooksul teile lubatud kaupa kätte saanud, võtke ühendust müüjaga. Kui viimane ei vasta telefoni või e-posti teel ega anna selgitust, miks pakk hilineb, helistage panka ja selgitage olukorda. Pangatöötaja aitab vajadusel teha päringu ja see suurendab tõenäosust raha tagasi saada.
Ärge unustage ka oma seadmete (arvutit, tahvelarvutit ja mobiiltelefoni) tarkvara uuendada. Sel juhul on küberkelmidel keerulisem teie makseandmeid häkkida.
Need lihtsad, kuid olulised reeglid e-poes ostmisel võivad säästa teid pettusest ja aidata teie rahaasju turvaliselt hoida.