05.05.2016 Neljapäev

Koolil on õigus võtta õpilase nutiseade hoiule

Õiguskantsleri nõunikud andsid hinnangu põhikooli kodukorra sättele, mis lubab koolil konfiskeerida õpilase nutiseadme koolipäevaks ja leidsid, et koolil on õigus seda teha.

Seaduse alusel saab kool asja hoiule võtta vaid nii, et õpilane ise loovutab asja ajutiselt koolile
Seaduse alusel saab kool asja hoiule võtta vaid nii, et õpilane ise loovutab asja ajutiselt koolile Foto: PM

Õigus omandada haridust on inimese põhiõigus ja põhikooli õpilastele ka põhiseadusest tulenev kohustus, teatas õiguskantsleri kantselei. „Kool ei saa lubada, et õppetöö pole klassis võimalik, kuna mõni õpilane segab nutiseadme kasutamisega tundi, see tähendab ei õpi ise ega lase ka teistel õppida. Lisaks muule võib nutitelefoniga kaasõpilastest või õpetajatest salvestiste tegemine ja nõusolekuta avaldamine  rikkuda nende põhiseaduslikke õigusi,“ on õiguskantsleri büroo seisukoht.

Õiguslik alus nutiseadme hoiule võtmiseks tuleneb põhikooli- ja gümnaasiumiseadusest, kus on loetletud mõjutusmeetmed, mida kool võib kasutada juhul, kui õpilane rikub kooli kodukorda. Nimetatud seaduse järgi on koolil õigus võtta hoiule esemed sealhulgas nutiseadmed, mida õpilane kasutab viisil, mis ei ole kooskõlas kooli kodukorraga.

Seaduste järgi on lubatud nutiseade hoiule võtta, kui õpilane kasutab seda kooli kodukorra vastaselt ja annab vastava nõude peale seadme hoiule vabatahtlikult. Nutiseadme äravõtmiseks füüsilise jõu kasutamise õigust seadused kooli töötajatele ei anna.

Õiguskantsleri büroo märkis, et koolidele antud õigus nutiseade või muu asi ajutiselt hoiule võtta on põhiseadusega kooskõlas. „Kooli kodukorrast kinnipidamise tagamine on kaalukas eesmärk, nutiseadme ajutiselt hoiule võtmisest paremat ja samas õpilase õigusi vähem piiravat meedet ei ole. Oluline on silmas pidada, et põhikooli- ja gümnaasiumiseaduse alusel saab kool asja hoiule võtta vaid nii, et õpilane ise loovutab asja ajutiselt koolile.“

Eelnev tähendab, et olukorrad, kus õpilane ise nutiseadet õpetaja nõudmisel hoiule ei anna, tuleb lahendada pedagoogiliste meetmetega, kasutades põhikooli- ja gümnaasiumiseaduses sätestatud mõjutusmeetmeid, näiteks õppetunnist eemaldamine koos kohustusega viibida määratud kohas ja saavutada tunni lõpuks nõutavad õpitulemused, käitumise arutamine vanemate või kooli juhtkonnaga.

Küsi nõu!

  Esita küsimus

Saada vihje

Hea lugeja, meie eesmärk on teha just sellist ajakirja, nagu sulle meeldib. Pane kirja soovitud teemad ning dokumendivormid, mida tahaksid siit leida. Tehkem koostööd!
430824810 430800019636154 7356040320163199917 n255